Chat with us, powered by LiveChat

De keuze voor SaaS betekent: controle uit handen geven. Dat kan best eng zijn.
Het is dan ook belangrijk om goed na te gaan op welke manier de continuïteit gegarandeerd wordt als je kiest voor SaaS. Wij vertellen je er graag alles over.

Hoe zorgen wij voor hoge beschikbaarheid van de software?

Onze infrastructuur bevat geen ‘single point of failures’

Jouw gegevens bevinden zich in zwaar beveiligde datacenters. Elk datacenter beschikt over redundante internetverbindingen die rechtstreeks zijn aangesloten op de backbone van AMS-IX. Daarnaast beschikt elk datacenter over een noodstroomvoorziening die bestaat uit een combinatie van een accupakket en een dieselaggregaat. De datacenters van partner Equinix hebben TIER level IV. Het uitwijk-datacenter van Engie Services heeft TIER level III.

Onze partner Uniserver Internet BV garandeert een uptime van 99,98% op de IaaS-dienst waarbinnen de Infoland SaaS-diensten draaien (let op: uptimes zijn excl. geplande onderhoudswerkzaamheden).

De infrastructuur is gebaseerd op VMWare vSphere waarbij alle onderliggende hardware redundant is uitgevoerd. Vervolgens zijn, binnen deze virtuele infrastructuur, ook alle lagen van onze software redundant uitgevoerd. Zowel front-end servers als back-end service workers zijn meervoudig uitgevoerd en worden middels A10 loadbalancers met automatische fail-over aangestuurd. Dataopslag vindt plaats in een SQL Server Enterprise Always-On cluster en redundant uitgevoerde Windows File Storage.

24/7 vinger aan de pols

Infoland bewaakt de beschikbaarheid van de hosting omgeving en de daarop draaiende software 24 uur per dag, 7 dagen per week. Hiervoor maken wij gebruik van de software van Uptrends en ActiveXperts.

We zorgen ervoor dat je omgeving altijd goed presteert. We doen dit door het continue meten van het gebruik van de resources. Indien nodig kunnen we eenvoudig resources verhogen of uitbreiden.

Eventuele storingen detecteren wij direct en nemen we (24/7) binnen 15 minuten in onderzoek. Bij het oplossen van storingen, kunnen wij waar nodig terugvallen op de 24/7 support van Uniserver.

We gaan slim om met updates

Het up-to-date houden van software – van Infoland-software tot firewall en alles er tussen in – is belangrijk om de software te wapenen tegen virussen, ransomware, hacks en andere aanvallen. Software updates leiden echter nog vaak tot down-time, en dat is vervelend.

Dankzij onze slimme infrastructuur en software-architectuur zijn we in staat om eindgebruikers steeds minder te laten merken van updates. Veel onderdelen zijn dubbel uitgevoerd, waarbij één node uit roulatie gehaald kan worden voor onderhoud & updates, terwijl de andere node(s) ervoor zorgt dat gebruikers ongestoord door kunnen werken. In die gevallen waar we de update niet volledig ongemerkt kunnen uitvoeren (bijvoorbeeld bij major updates voor onze software) doen we er alles aan om de onbeschikbaarheid zo kort mogelijk te houden én plannen we de werkzaamheden op een tijdstip waarvan we (uit anonieme statistieken) weten dat we een minimaal aantal gebruikers hinderen.

Wat als er toch iets niet goed gaat?

(Bedrijfs)continuiteitsplan

We beschikken over (bedrijfs)continuiteitsplannen zodat we snel kunnen schakelen bij een eventuele calamiteit. Hierdoor kunnen we ervoor zorgen dat de impact zo beperkt mogelijk blijft.

Noodprocedures

In het geval dat de software niet beschikbaar of niet bereikbaar is (denk bijvoorbeeld aan de uitval van de internetverbinding van jouw organisatie) dan zijn er diverse andere mogelijkheden om ervoor te zorgen dat medewerkers in jouw organisatie toch toegang hebben tot essentiële informatie. Bijvoorbeeld een periodieke export van bepaalde sets documenten naar noodlaptops binnen jouw organisatie, of het gebruik van de iProva Search app in offline-modus.

Back-up en restore

Dagelijks* wordt er een back-up van de complete hosting omgeving gemaakt (virtuele servers) welke actief zijn in de datacenters in de regio Amsterdam. Deze back-up wordt opgeslagen in het datacenter in de regio Maastricht. De retentie periode is 14 dagen. Hiernaast wordt wekelijks een back-up gemaakt die bij Infoland wordt opgeslagen. Deze back-up heeft een retentie periode van 7 dagen.

*Met ingang van medio 2018 wordt deze frequentie verhoogd naar tenminste 3x per dag. Hierdoor wordt de RPO teruggebracht van 24 uur naar 8 uur.

Je kunt een verzoek indienen om een back-up terug te plaatsen. In overleg met Infoland wordt er dan een eventuele restore uitgevoerd. Deze handeling wordt door Infoland uitgevoerd. Aan het terugplaatsen van een back-up op jouw verzoek kunnen kosten verbonden zijn.

Maandelijks worden door Infoland file-restore testen uitgevoerd.

Uitwijk naar een ander datacenter

In het onwaarschijnlijke geval dat de hosting-infrastructuur in de Equinix datacenters (in de regio Amsterdam) zodanig beschadigd raakt dat deze niet binnen 24 uur hersteld kan worden, zal er uitgeweken worden naar een datacenter van Engie Services (in de regio Maastricht). Infoland heeft hiervoor een disaster recovery contract gesloten. Middels deze voorziening kunnen wij een RTO van 24 uur garanderen.

Escrow

In het onwaarschijnlijke geval dat Infoland niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, kan de continuïteit van de SaaS-dienst voor jouw organisatie worden gewaarborgd middels een escrowregeling.
Iedere klant van Infoland heeft de mogelijkheid om deel te nemen aan een collectieve escrowregeling. Doordat de escrowregeling op basis van collectiviteit wordt aangegaan, kunnen de kosten voor de deelnemende leden aanzienlijk lager uitvallen dan wanneer iedere organisatie een individuele escrowregeling zou moeten aangaan met Infoland.

De escrowprovider zorgt ervoor dat – wanneer de situatie zich voordoet – de hosting providers gewoon doorbetaald worden. En dat daarmee de SaaS-dienst gewoon in de lucht blijft, zodat jij gewoon gebruik kunt blijven maken van de software.
Dit geldt voor een periode van 3 maanden,  zodat er voldoende tijd is voor de deelnemers van de escrowregeling om een nieuwe overeenkomst te treffen met een hosting provider of een andere passende oplossing te zoeken.

Gegevens blijven van jouw organisatie

Gegevens die worden ingevoerd in onze software, blijven altijd eigendom van jouw organisatie.
Mocht je, om wat voor reden dan ook, willen of moeten stoppen met het gebruik van de Infoland software, dan kunnen de ingevoerde gegevens geëxporteerd worden. Hiervoor zijn in de software exportfuncties beschikbaar, met output naar gangbare formaten (Excel-, Word-, PDF- en ZIP-bestanden). Desgewenst kan Infoland bij het beëindigen van het abonnement ook eenmalig de volledige gegevens in de vorm van een Microsoft SQL Server back-up bestand (BAK-file) en eventueel losse bijbehorende bestanden aanleveren.

Hoe houdt Infoland mij op de hoogte?

Door bovenstaande maatregelen komt het weinig voor dat gepland onderhoud voor hinder zorgt. In de gevallen dat er toch enige mate van overlast verwacht wordt, kondigen wij dit vooraf aan. Dit doen we via e-mail (naar de contactpersoon die jouw organisatie heeft aangewezen) en via onze onderhoudspagina.

In het onwaarschijnlijke geval dat zich een acute storing voordoet met impact op de beschikbaarheid of performance, dan laten we dat direct weten. Dit doen we via e-mail (naar de contactpersoon die jouw organisatie heeft aangewezen), via Twitter (@InfolandSupport) en via onze website.

Wij werken samen met:

Om de betrouwbaarheid en continuïteit van jouw data te garanderen, werken we samen met zorgvuldig geselecteerde partners.

Uniserver Internet BV verzorgt de public cloud infrastructuur waarbinnen onze SaaS-diensten draaien. Zij zorgen ervoor dat netwerk- en VMWare-infrastructuur in topconditie zijn: een solide basis voor ons SaaS-platform.

De servers waarop onze SaaS-dienst draait, bevinden zich in datacenters van Equinix in de regio Amsterdam, Nederland. Equinix draagt zorg voor o.a. de fysieke beveiliging van het datacenter alsmede redundante energietoevoer en toegang tot de AMS-IX backbone.

Naast de datacenters van Equinix maken we gebruik van het datacenter van Engie Services in de regio Maastricht. Hiermee zorgen we voor voldoende geografische spreiding. Dit datacenter wordt gebruikt voor opslag van back-ups en als uitwijklocatie bij calamiteiten.

Escrow4all verzorgt een goede en voordelige collectieve Escrow regeling voor klanten van Infoland.

© Infoland B.V. 1998-2018