Een van de meest bekende voordelen van SaaS: de software is altijd up-to-date en hier hoef je helemaal niks voor te doen. Dat geldt ook voor de software van Infoland. Wij vertellen je graag hoe we dit georganiseerd hebben én hoe we jou informeren over vernieuwingen in onze software.

Hoe werkt het?

Hoe vaak komen er updates voor de software?

Voor onze web-based software onderscheiden we twee soorten updates: minor updates en major updates.

  • Elke 14 dagen wordt er een minor update uitgerold.
    In minor updates repareren we bugs en voeren we kleine verbeteringen door. Soms onder de motorkap, soms zichtbaar. In alle gevallen is het criterium: de impact voor de gebruiker moet zeer laag zijn.
  • Om de paar maanden wordt een major update uitgerold.
    In major updates introduceren we nieuwe functionaliteiten en voeren we meer en grotere verbeteringen door. Ook hiervoor geldt dat we de impact voor de gebruiker zo laag mogelijk proberen te houden. Waar nodig voorzien we, binnen de software, in een stukje extra uitleg voor de gebruiker en bieden we extra leer- of instructiematerialen aan.

Voor onze apps geldt hetzelfde onderscheid tussen major en minor updates. Echter ligt de frequentie van deze updates wat lager. Gemiddeld genomen rollen we iedere 14 dagen een minor update voor één van de apps, en komt er om de paar maanden een major update uit voor één van de apps. Tot slot kunnen wij tussentijds extra updates doorvoeren (hotfixes) als dit nodig is om de veiligheid en/of stabiliteit van het platform te waarborgen. De functionaliteit van het systeem blijft hierbij ongewijzigd.

Moet ik zelf iets doen om updates te krijgen?

Voor onze web-based software hoef je zelf geen enkele actie te ondernemen. Infoland zorgt ervoor dat alle updates voor jou geïnstalleerd worden. Zo eenvoudig kan het zijn!

Voor onze apps verspreiden we de updates via de App Store & Play Store. Wij adviseren je om op het toestel in te stellen dat app updates automatisch gedownload en geïnstalleerd mogen worden.

Hoe blijf ik op de hoogte van nieuwe updates?

Wij houden je graag op de hoogte van nieuwe updates. Dat doen we op de volgende wijzen:

  • Via update.infoland.nl
    Kijk op deze website voor een chronologisch overzicht van alle (major en minor) updates, met per update de belangrijkste nieuwigheden en wijzigingen. Deze informatie is publiek toegankelijk (je hoeft er niet voor in te loggen). Je kunt dus ook anderen binnen jouw organisatie verwijzen naar deze website, bijvoorbeeld als je intern communiceert over een update. Daarnaast biedt de site een kijkje in de toekomst: zo kan je vaak al lezen wat er in de volgende update zal zitten.
  • Via e-mail:
    Bij major updates sturen we, voorafgaand aan de uitrol van de update, een e-mailbericht naar de daarvoor aangewezen contactpersoon van jouw organisatie. Deze e-mail wordt minimaal 5 werkdagen vóór de daadwerkelijke uitrol van de update verstuurd. In het bericht lees je het exacte moment waarop de update voor jouw organisatie wordt uitgerold, en vind je links naar aanvullende informatie over de update. Gezien de lage impact, sturen we je geen e-mailberichten over minor updates. Behalve als een specifieke minor update een oplossing bevat voor een fout of storing die door jou is aangemeld bij onze Servicedesk. In dat geval ontvang je altijd bericht.
  • Via App Store & Play Store:
    Voor onze apps bieden we de updates aan via de App Store & Play Store. Daar tref je ook een korte beschrijving aan van wat er nieuw is in de update.
  • Via Twitter:
    Volg @InfolandSupport en blijft op de hoogte van nieuwe major updates, gepland onderhoud en ander relevant nieuws over de Infoland-software en dienstverlening.

Kan ik updates testen voor ze in productie gaan?

Je kunt ervoor kiezen om – naast de live-omgeving – een aparte testomgeving af te nemen voor jouw organisatie. Daarbij heb je vervolgens twee mogelijkheden:

  1. De testomgeving is qua software versie gelijk aan de live-omgeving. Nieuwe updates komen op hetzelfde moment beschikbaar in de live- en testomgeving.
    Je kunt de testomgeving bijvoorbeeld gebruiken voor het opleiden van nieuwe medewerkers, het uitproberen van functionaliteiten die je tot nu toe niet gebruikte en voor het testen van geplande wijzigingen in de inrichting van de software.
  2. De testomgeving loopt qua software versie altijd 4 weken voor op de live-omgeving.*
    Nieuwe updates komen het eerst beschikbaar in de testomgeving. 4 weken later komt dezelfde update automatisch beschikbaar in jouw live-omgeving. Hiermee heb je de gelegenheid om nieuwe updates alvast te bekijken, interne communicatie te verzorgen als je dat nodig acht en eventueel checklists of testprocedures te doorlopen als dat vereist wordt vanuit geldende normen of regelgeving.


    * Deze optie wordt medio 2018 beschikbaar gesteld.

Voor een aparte testomgeving rekenen we een vast jaartarief. Neem contact op met sales@infoland.nl voor de actuele tarieven. Inbegrepen bij de testomgeving is de mogelijkheid om een snapshot van de actuele gegevens uit jouw live-omgeving te kopiëren naar de testomgeving. Zo test je niet in een ‘lege doos’ maar met representatieve data.

Moeten alle gebruikers bij iedere update opnieuw opgeleid worden?

De meeste mensen houden niet van verandering. Software helpt hen om hun werk gemakkelijker te doen. Het is dan vervelend als die software van de ene op de andere dag opeens totaal anders werkt of er totaal anders uitziet. Bovendien: Medewerkers voor iedere update uitgebreid (klassikaal) trainen is niet van deze tijd: het is duur en logistiek bijna niet haalbaar.

Daarom doen wij het dus anders! Wij updaten onze software vaak, maar in kleine stapjes. Steeds een beetje handiger, mooier en krachtiger. Veel wijzigingen zijn zodanig vanzelfsprekend dat er geen uitleg bij nodig is. Als dat wel nodig is, dan geven we die uitleg middels een korte ‘tip’ op het beeldscherm. Zo helpen we de medewerker om nieuwe functies te ontdekken of bestaande functies efficiënter te gebruiken.

Mochten er toch een keer grotere wijzigingen zijn, dan combineren we die tips met aanvullende materialen. Denk  hierbij aan instructievideo’s, helpteksten met stap-voor-stap uitleg of korte interactieve trainingen.

Zo bouwen wij software – samen met jou

Software ontwikkelen die organisaties en professionals echt verder helpt, dat is wat we doen bij Infoland. En dat al ruim 20 jaar. We hebben daarbij heel bewust gekozen voor het ontwikkelen van standaard software. Dit betekent dus dat wij niet voor iedere klant de software op maat gaan ontwikkelen. Standaard software heeft als grote voordeel dat we je veel kunnen bieden voor een relatief lage prijs. Omdat inmiddels honderden organisaties gebruik maken van onze software, hebben we de slagkracht om deze snel door te ontwikkelen. Bij die doorontwikkeling luisteren we goed naar de input en feedback van onze klanten. En dat resulteert weer in updates waar iedere klant van kan profiteren.

Omdat organisaties in een steeds hoger tempo te maken krijgen met nieuwe uitdagingen, en ook de technologische ontwikkelingen steeds sneller gaan, hebben wij gekozen voor een ontwikkelmethodiek die wendbaarheid voorop stelt. We werken volgens Agile Scrum, en zijn daardoor in staat om heel snel in te springen op nieuwe inzichten. Onze ontwikkelplanning ligt niet jaren of maanden van tevoren vast. In plaats daarvan werken we met korte iteraties van twee weken. Dat geeft ons elke 14 dagen weer de mogelijkheid om te leren van feedback, kunnen we prioriteiten bijstellen en kunnen we dat doen waarmee we onze klanten het meeste vooruit helpen.

Wij betrekken onze klanten graag in dit proces. Ben je klant van Infoland, en heb je een idee over hoe de software nóg beter kan? Dan kan je dat delen met onze actieve community van gebruikers. Samen bepalen we welke ontwikkelingen het meest van belang zijn. Zodra we echt aan de slag gaan met een ontwikkeling, betrekken we graag groepjes toekomstige gebruikers bij ons werk. Door je in een vroeg stadium te laten klankborden óf te laten proefdraaien met onze software, draag je direct bij aan een eindresultaat wat perfect aansluit op de praktijk.

Tijdens dit hele proces verliezen we de kwaliteit niet uit het oog. We wachten niet met testen van de software totdat alles gereed is, integendeel. Elk ontwikkelteam heeft ervaren test engineers aan boord. Op basis van een risico-inschatting bepalen zij welke testactiviteiten nodig zijn, en zorgen zij dat deze ook daadwerkelijk worden uitgevoerd voor het einde van de sprint. Vervolgens gaan ze nog een stap verder, en zorgen zij er ook voor dat onze testrobots de test voortaan iedere nacht kunnen blijven herhalen. Zo zijn we er zeker van dat het goed is. En  mochten er in de toekomst toch problemen ontstaan, dan komen we hier direct achter en kunnen we het probleem oplossen voordat jij er hinder van ondervindt.

Wie verifieert onze kwaliteit?

Topkwaliteit, daar gaan we voor. Om ons scherp te houden en om onze kwaliteit aantoonbaar te maken, zijn wij ISO 9001 en ISO 27001 gecertificeerd. Daarnaast laten we onze operationele kwaliteit, processen en beheersmaatregelen jaarlijks verifiëren door DNV GL.