1. Productkwaliteit versus ecologisch verantwoord produceren
Maak je zelf producten, bijvoorbeeld elektronica, dan zal je ook vast wel eens om je heen kijken en je afvragen hoe je in godsnaam tegen de artikelen uit Chinese webshops op moet boksen. Apple was tot enkele jaren geleden alleenheerser als het gaat om kwalitatief perfecte producten die ook nog eens innovatief zijn. Nu komen merken als Samsung, Huawei maar ook Microsoft gevaarlijk dichtbij. Of ze streven Apple zelfs voorbij als het gaat om innovatie.
En toch blijven veel mensen trouw aan Apple. Want één ding is zeker: de producten zijn nog steeds van hoge kwaliteit en hebben een hoge restwaarde. Dit sluit aan bij de wens van veel consumenten om milieubewuster te leven. Als jij je iPhone 7 nog voor een goede prijs kunt verkopen, levert het je naast geld ook een goed gevoel op dat je deze niet hoeft weg te gooien.
Wil je dus écht klanten binden? Dan doe je dat door altijd voor de beste kwaliteit te gaan. Consumenten zijn nog steeds bereid om daar ook voor te betalen. Probeer daarnaast ook milieuvriendelijker te gaan produceren zodat je een nog breder publiek aanspreekt. Zorg er wel voor dat dit niet ten koste gaat van efficiënt werken, omdat dit mede bepalend is voor de prijs van je product én de tevredenheid van je medewerkers.