• Onze hosting dienst wordt nog beter!

Een nieuwe infrastructuur

Op dit moment wordt er hard gewerkt aan een nieuwe hosting infrastructuur voor iProva.
Deze wordt opgebouwd náást de huidige, maar bevindt zich fysiek wel in hetzelfde datacenter in Amsterdam.
We kiezen ervoor om de infrastructuur opnieuw op te bouwen, omdat we daarmee in één keer een grote stap voorwaarts kunnen maken als het gaat om beschikbaarheid, veiligheid en flexibiliteit van onze hosting dienst.
Steeds meer organisaties kiezen voor iProva SaaS. Onze nieuwe infrastructuur is daarom ontworpen op groei en kan worden uitgebreid om meer organisaties te bedienen zonder dat dit impact heeft op bestaande gebruikers. We zijn hiermee klaar voor de toekomst.

Welke voordelen heeft dit voor mijn organisatie?

  • Hogere beschikbaarheid

    In de huidige infrastructuur draait de software op virtuele servers in een VMWare platform.
    Daarin is al een hoge mate van redundantie aanwezig; hardware-matige storingen aan servers hebben geen impact op de beschikbaarheid van iProva.
    In onze nieuwe infrastructuur gaan we echter nog een stap verder. Hierin is élk onderdeel meervoudig uitgevoerd; firewalls, webservers, database-servers enzovoorts.
    Door middel van geavanceerde clustering en load balancing technieken zorgen we ervoor dat wanneer een onderdeel een storing geeft, het werk automatisch wordt herverdeeld onder de resterende servers. iProva blijft dus gewoon beschikbaar.

    Het meervoudig uitvoeren van onderdelen (dit betreft servers, maar bijv. ook de firewalls) heeft nóg een voordeel. Windows-updates en firewall-updates zorgen in de huidige situatie nog voor korte (geplande) momenten van down-time. In de nieuwe situatie zullen we deze updates kunnen doorvoeren zonder dat dit gevolgen heeft voor de beschikbaarheid van iProva.

  • Sneller weer online na een calamiteit

    Dankzij de hiervoor genoemde maatregelen is de kans dat iProva uitvalt nog kleiner dan voorheen. Calamiteiten kunnen echter nooit volledig uitgesloten worden.
    Wat dan telt, is hoe snel iProva weer operationeel is na het optreden van de calamiteit.

    In de huidige situatie geldt dat als een back-up van uw gegevens teruggezet moet worden, die back-up maximaal 24 uur oud is. Dat betekent, dat de gegevens van (ten hoogste) de laatste 24 uur verloren zijn. Met de komst van onze nieuwe infrastructuur kunnen we dit verkorten naar 8 uur. Daarmee is de kans dat er veel gegevens verloren gaan alweer een stuk kleiner.
    Voor ernstige calamiteiten, waarbij een snel herstel van de dienstverlening in het datacenter in Amsterdam niet mogelijk is, kunnen we straks uitwijken naar een datacenter in Maastricht, waar we na maximaal 24 uur weer online kunnen zijn.

  • Nog beter beveiligd

    Binnen iProva werden de belangrijkste zaken (zoals wachtwoorden) altijd al in versleutelde vorm opgeslagen. In onze nieuwe infrastructuur gaan we een stap verder en worden álle gegevens in iProva database  in versleutelde vorm opgeslagen. Verder introduceren we een extra firewall laag tussen de front-end en de back-end servers. Daarmee wordt het risico dat bij een hack gegevens worden buitgemaakt verder verkleind.

  • Meer flexibiliteit

    Er komen meer keuzemogelijkheden binnen iProva SaaS. Zo is het straks bijvoorbeeld mogelijk om (tegen een meerprijs) naast de live-omgeving een aparte sandbox-omgeving af te nemen. Handig om nieuwe beheerders in op te leiden, of om veilig te kunnen experimenteren met nieuwe inrichting of nieuwe functionaliteiten. Het wordt zelfs mogelijk om de sandbox-omgeving een paar weken vóór te laten lopen op je live-omgeving. Zo kun je nieuwe functionaliteiten eerst evalueren in de sandbox, en waar nodig medewerkers informeren over aankomende wijzigingen, alvorens de update in de live-omgeving beschikbaar komt voor iedereen.

Wat merken we van de voorbereidende werkzaamheden?

Elke 14 dagen wordt een kleine update voor iProva uitgerold naar de shared hosting omgevingen.
Begin mei zal er eenmalig een wat grotere update worden doorgevoerd.
De functionele impact hiervan is – net als bij de 14 daagse updates – minimaal.
De technische impact ‘onder de motorkap’ is groter – er worden een aantal wijzigingen gemaakt in de technische configuratie en in de opbouw van de iProva database om deze voor te bereiden op de nieuwe infrastructuur.
Als gevolg hiervan zal deze update een langere doorlooptijd kennen dan de reguliere 14-daagse updates.
T.z.t. informeren we jouw organisatie over het exacte moment en de geschatte duur van deze werkzaamheden.

Met de overgang naar de nieuwe infrastructuur wijzigen mogelijk ook de IP-adressen waarop iProva te bereiken is. We adviseren je om alvast na te gaan bij ICT/Netwerkbeheer of er in jouw organisatie firewall-regels worden gebruikt om toegang tot iProva te controleren.
Als de IP-adressen daadwerkelijk gaan wijzigen, dan zullen we jouw organisatie daar tijdig over informeren zodat aanpassingen in de firewall en/of instellingen van Infoland-software op tijd gedaan kunnen worden.

Wat merken we van de daadwerkelijke migratie?

In juni of juli zal de iProva van jouw organisatie daadwerkelijk worden overgezet naar de nieuwe infrastructuur. Wat je daarvan zult merken, is dat er gedurende enkele uren een invoer/beheerstop voor iProva zal gelden. In die tijd zal het wél mogelijk blijven om iProva te raadplegen, maar kan er geen informatie worden toegevoegd of gewijzigd. Met andere woorden: documenten lezen blijft mogelijk, meldingen doen en vragenlijsten invullen niet.
T.z.t. informeren we jouw organisatie over het exacte moment en de geschatte duur van deze werkzaamheden.
Na de afronding van de werkzaamheden is iProva weer normaal te bereiken, op dezelfde URL als vóór de migratie. Functioneel zal er geen verschil zijn tussen iProva voor en na de migratie.