nlDé beste software voor kwaliteits- en risicomanagement.

(Ruim) 20 jaar Infoland, tijd voor nieuwe stappen!

Dat 2020 een bijzonder jaar zou worden, wisten we bij Infoland al snel. Tijdens de eerste meeting van het jaar kondigde Frank aan dat hij zijn functie als algemeen directeur per direct zou overdragen aan Marieke Kessels en dat hij Infoland binnen een jaar zou verlaten. Dat jaar is inmiddels bijna ten einde en het afscheid is nu echt aanstaande. Tijd voor een laatste gesprek met de oprichter van Infoland, waarbij we samen met Marieke, de huidige CEO, en Hilbert Leijen (CTO) terugblikken én vooruitkijken.

Frank, heb je je al gemeld bij Staatsbosbeheer?

Frank: Haha, die vraag zag ik natuurlijk van ver aankomen. Nee, dat heb ik niet. Om eerlijk te zijn, ik heb met mezelf afgesproken dat ik even helemaal niets ga doen. Een half jaar ofzo, even alles laten bezinken en me niet hals over kop weer in iets nieuws storten. Iets wat helemaal niet zo gemakkelijk voor me is, om eerlijk te zijn, ik wil altijd bezig zijn. Het is niet moeilijk om weer te gaan doen wat je altijd al hebt gedaan, maar om juist weer iets nieuws te gaan doen, dat is lastiger.

Frank heeft begin 2020 de functie van CEO overgedragen aan Marieke.

Infoland CEO

 

Je hebt Infoland eigenhandig opgebouwd, van stage tot een bedrijf met ongeveer 100 medewerkers. Heb je tips voor andere ondernemers hoe je dat gedaan hebt?

Frank: Door vooral heel dicht bij mezelf te blijven. Ik had het niet 20 jaar volgehouden als ik niet mezelf had kunnen zijn. En luister naar je intuïtie, ik heb echt wel ooit beslissingen genomen die ik niet helemaal vanuit ratio kon onderbouwen, maar waarvoor ik vertrouwde op mijn onderbuikgevoel. Of ik dan nooit verkeerde beslissingen heb genomen? Natuurlijk wel, dat hoort bij ondernemen. Maar ik heb ook heel veel goede keuzes gemaakt, anders hadden we hier nu niet gestaan. Verder is het voor mij echt een must om in contact te blijven met je klanten, daar doe je het tenslotte allemaal voor. O, en humor is voor mij heel belangrijk, altijd geweest. Mezelf niet te serieus nemen, gewoon af en toe een grap en een grol maakt dat ik het altijd onwijs naar mijn zin heb gehad bij Infoland.

Marieke, ik zie je lachen. Herkenbaar?

Marieke: Ja, ik ga Frank zijn humor ook zeker missen! Maar dat niet alleen, ik ga zoveel missen. De vele sessies en vergaderingen, waarbij Frank nooit onder stoelen of banken stak wat hij van iets vond.

En Hilbert, wat ga jij missen van Frank?

Hilbert: Zeker ook de humor en de vele momenten dat we met elkaar mochten brainstormen. En Franks oog voor detail. Het ene moment had hij het over de grote lijnen, het volgende moment kon hij zich verliezen in een klein ding in de software wat hij graag anders zou zien. Frank was, en is, altijd heel betrokken geweest bij alles wat we deden. En daarnaast zegt hij gewoon altijd wat hij denkt, je weet bij Frank altijd waar je aan toe bent.

Je hebt aan de wieg gestaan van Infoland, hebt het als je kind zien opgroeien, waarom is dit hét moment om op te stappen?

Frank: Om in de analogie van het kind te blijven: het is volwassen dus tijd om het het huis uit te zetten. Ik vond 20 jaar wel een mooie leeftijd, het is tijd dat Infoland op eigen benen gaat staan én ik had een goede opvolger in de persoon van Marieke. Ik laat het in haar capabele handen, en die van Hilbert natuurlijk.

Het is bijna een jaar geleden dat je gestopt bent als directeur en je gaat nu écht weg. Hoe heb je het afgelopen jaar ervaren?

Frank: Toen ik het aankondigde, wist ik dat 2020 een bijzonder jaar zou worden. We hadden een jaar uitgetrokken voor de overdracht, maar het is dankzij corona dat ik ook echt een jaar ben gebleven. De eerste maanden ging het zo snel, dat ik anders waarschijnlijk na een half jaar wel zou zijn weggestuurd.

Marieke knikt lachend: Ja dat denk ik ook, dan waren we wel klaar geweest.

Frank: Maar toen kwam corona en was het handig dat ik er nog was. Pas de laatste maanden hebben we weer echt de overdracht voortgezet, de tussenliggende maanden heb ik me nuttig kunnen maken door ondersteuning te bieden aan Marieke en Hilbert. Maar nu zijn we wel klaar en ik ga hier niet uit mijn neus zitten eten. Dus ik kan met een tevreden gevoel vertrekken.

Infoland

Waar zie jij Infoland over pak ‘m beet 5 tot 10 jaar?

Frank: Eindelijk gaat er gebeuren wat ik al langer wilde maar waarvoor ik nooit écht de stap durfde te nemen: Infoland gaat internationaal. We roepen het al jaren maar ik kon daar om één of andere reden nooit echt op doorpakken. En nu gaat het dus wel gebeuren. Over 5 jaar zie je onze software over de hele wereld. Of nou ja, in meer landen.

Zijn jullie het daarmee eens Marieke en Hilbert?

Marieke: Jazeker, die internationalisering gaan we nu in gang zetten. Waarbij ik het wel belangrijk vind dat we onze huidige klanten én de potentiële klanten op de Nederlandse en Belgische markt niet uit het oog verliezen. Daarom gaan we in het buitenland werken met partners die voor ons de producten op de markt gaan brengen.

Kunnen jullie al vertellen wat er nog meer op de planning staat voor komend jaar?

Marieke: We kunnen natuurlijk al wel een tipje van de sluier oplichten. Op 10 december hebben we onze klanten al een sneak preview gegeven van wat we in de user interface gaan veranderen. Daarmee gaan we verder op de ingeslagen weg: we willen dat de professionals niet meer zonder onze software kunnen en vooral willen werken. Dat er bij wijze van spreken een opstand uitbreekt wanneer de directie van een organisatie besluit om te stoppen met onze software.

En de software komt er écht heel mooi uit te zien, maar nog belangrijker: het wordt een stuk gebruiksvriendelijker.

Hilbert: Het was gewoon tijd voor een nieuwe look & feel, de huidige ging alweer wat jaren mee. En zo’n interface heeft nu eenmaal geen eeuwig leven, die moet af en toe aangepast worden aan de tijdsgeest. Dat moment is nu, we gaan hier mooie stappen mee zetten.

Ook gaan we onze organisatie anders vormgeven. De reden hiervoor is tweeledig. Aan de ene kant willen we dat onze ontwikkelteams met meer focus en snelheid door kunnen gaan met de ontwikkeling van ons product, zodat innovatieve ideeën sneller vertaald kunnen worden in unieke en gebruiksvriendelijke functionaliteiten. Aan de andere kant zijn we bezig met het opzetten van een nog groter dienstenportfolio. Daarbij kun je dan denken aan extra services; van ondersteuning bij klanten op het gebied van functioneel beheer tot betere koppelingen met andere systemen.

Heb je voor dit soort dingen een voorbeeld, een organisatie, waar je wat dat betreft naar opkijkt?

Hilbert: Als je kijkt naar het afgelopen jaar, dan heb ik respect voor organisaties die niet bij de pakken neer zijn gaan zitten, maar het juist hebben aangegrepen om stappen te maken. Die het roer om hebben kunnen gooien en zich verder hebben ontwikkeld. Kijk ons eens zitten in onze Teams-meeting, alle vier vanaf thuis, en toch met elkaar verbonden. Microsoft is zo’n organisatie die dit jaar echt alles heeft aangepakt om door te groeien, de manier waarop is iets wat ik erg inspirerend vind. Dat zouden wij nog wel wat meer mogen laten zien, die wendbaarheid. Maar ook de wil om dat waar wij in geloven, gewoon waar te gaan maken. Daar kunnen wij echt nog stappen in zetten.

Microsoft heeft dit natuurlijk pas voor elkaar gekregen onder Satya Nadella, daarvoor was het behoorlijk ingedut…

Marieke: Nu leg je de lat wel heel hoog…

Frank: Dat was één van de redenen om de beslissing te nemen zoals ik dat gedaan heb. Onder een nieuwe kapitein worden er andere keuzes gemaakt. Dingen die ik zelf niet aandurfde, zoals we al eerder die internationalisering noemden.

Marieke: En toch is het altijd zoeken naar de balans hoor, dat heb ik wel gemerkt. Blijven ontwikkelen zonder dat het DNA van Infoland verandert. Wij werken op een bepaalde manier en dat hoort bij ons. Dat zomaar omgooien is lastig en dat hoeft ook niet radicaal. Ik zie daarin meer een soort van hybride model: we blijven werken zoals dat in ons DNA zit, maar voor projecten gaan we kijken hoe we dat op een andere manier, met een frisse blik, kunnen aanvliegen.

Over DNA gesproken, hoe zien jullie dé Infolander?

Frank: Loyaal, zonder twijfel. Harde werkers ook, niet snel tevreden te krijgen. En doeners.

Marieke: Dat is echt zo. Je moet niet aankomen met een abstract idee, dan krijg je een Infolander echt niet mee. Kijk je weer naar die internationalisering, dat hebben we al jaren in de plannen staan, maar dat kwam niet van de grond. Ook omdat wij het niet concreet genoeg maakten hoor, dan merk je zo’n instelling van ‘leuk voor je, succes’. Nu hebben we een partner manager aangesteld, meer concrete plannen en krijgen we dus ook reacties. Vragen over wat het voor hun werk betekent, dat soort dingen. Dan leeft het ineens.

Frank: Mag ik nog toevoegen dat Infolanders over het algemeen bescheiden zijn? Als we iets gepresteerd hebben, zijn we wel trots, maar altijd met een ‘maar’. We zijn kritisch op onszelf en zien altijd verbeterpunten. Plus we schreeuwen niet van de daken waar we trots op zijn. Dat mag wat mij betreft wel veranderen. Maar wel alleen over dingen die echt waar zijn, Infoland zal nooit gaan pochen of overdrijven.

Marieke: Daar sluit ik me bij aan. We mogen oprecht trots zijn en dat ook delen, maar wel alleen als het ook past.

1 miljoen gebruikers

Zoals het behalen van 1 miljoen gebruikers? Hoe is dat Frank, om nog mee te mogen maken?

Frank: Gaaf! We werken hier natuurlijk al jaren naartoe, het was een doel voor dit jaar. Dat we dat, met nog een maand op de teller, al behaald hebben, maakt me trots. En als ik dan naar de grafieken kijk, dan leek dat doel aan het begin van dit jaar nog echt ver weg.

Hilbert: Dat klopt, begin van het jaar moesten we nog wel wat gebruikers. Maar je ziet dat de weg die we inslaan, werkt.

Marieke: En het is dan helemaal niet des Infolands om dat aan de buitenwereld te laten weten. Toch gaan we dat wel doen, want het is echt wel een mijlpaal en we verkondigen alleen maar de waarheid. En toch voelt het een beetje tegennatuurlijk.

Dus daar mogen we komend jaar zeker aan werken! Zijn er nog dingen waar we rekening mee moeten houden komend jaar?

Frank: Het is altijd goed om trends in de gaten te houden. Verder denk ik dat we een solide plan hebben liggen en dat we mooie stappen aan het maken zijn. Ik zou vooral zeggen: ga zo door.

Ik denk dat we dat ook zeker gaan doen. Zonder Frank, want die gaat het bedrijf nu echt verlaten. We gaan goed voor je, inmiddels volwassen, kind zorgen zodat het zich verder kan ontplooien. Namens de organisatie mogen we Frank bedanken, dankzij hem staat er een bedrijf dat voelt als een familie, waar de mensen hard (samen)werken en mooie resultaten neerzetten, nooit tevreden zijn en altijd meer willen maar vooral heel loyaal zijn. We hadden niet gestaan waar we nu staan zonder de bezielende leiding van Frank. Wat je ook in de toekomst mag gaan doen, met dezelfde inzet en passie kan dat alleen maar een succes gaan worden!

En voor Infoland geldt dat er echt hele mooie dingen op de planning staan, waar onze klanten zeker gelukkig van gaan worden. Stay tuned.

Benieuwd wat Zenya
voor jouw organisatie kan betekenen?

Neem vrijblijvend contact op met onze experts. Wij denken graag met je mee.