• Support
  • Trainingen
  • Software updates
  • Community
  • Nederlands Nederlands Nederlands nl
  • English English Engels en
  • Nederlands-België Nederlands-België Nederlands-België be
Infoland
  • Software
    • iProva Kwaliteits- & risicomanagement
      • Documenten & Processen Documentmanagement
      • Melden & Analyseren Incidentmanagement
      • Meten & Inspecteren Auditmanagement
      • Risicomanagement Risicoanalyse & beheersing
      • iProva apps Search, Capture & Assist
    • iQualify Digitaal Toetsen
    • Over onze software Infoland SaaS
  • Branches
    • Bouw
    • Industrie
    • Voedingsindustrie
    • Utility
    • Laboratorium
    • Farmacie
    • Transport & Logistiek
    • Onderwijs
    • Zorg
  • Referenties
  • Inspiratie
  • Over ons
    • Servicedesk
    • Medewerkers
    • Evenementen
    • Vacatures
  • Gratis demo
  • Contact
  • Menu
Deel dit stuk
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Deel via Linkedin
  • Delen via E-Mail

Medewerkers motiveren doe je zo!

Dinsdag 28 augustus 2018 | Leestijd: 4 minuten | René de Jong

“Personeel geeft zorgen, ellende en vooral veel gezeik!” Als je zo in de wedstrijd staat, gaat het nooit iets worden. Wil je iets bereiken, dan dien je jouw medewerkers te motiveren. Toch gebeurt het helaas nog te vaak dat managers, teamleiders of ondernemers negatief tegen het hebben van medewerkers aankijken. Mocht dit bij jou het geval zijn, ga dan direct iets anders doen! Een slechtere basis om mensen te motiveren is er namelijk niet. Maar hoe moet het dan wel?

Presteren doen we samen
Het bouwen van een team is een van de mooiste en leukste uitdagingen voor een manager, of teamleider. En ja, daar horen pieken en dalen bij, maar zonder wrijving is er geen glans! Het mag best wel eens knallen en je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn. Het voornaamste is dat de balans goed is en dat werken met anderen vooral veel energie geeft. Als je dit namelijk weet te bereiken, worden jouw medewerkers steeds meer ondernemers en gaan ze écht meedenken over hoe ze de organisatie naar een hoger plan kunnen trekken. Hoe je dat kunt bereiken? Alle clichés achterwegen gelaten is er eigenlijk één belangrijke tip: achterhaal de motivatie! Om jouw medewerkers namelijk volledig in hun kracht te zetten (met de juiste dosis energie), moet je achterhalen wat hun motiveert. Benieuwd naar een praktijkvoorbeeld waarin duidelijk wordt wat de toegevoegde waarde is van een medewerker die echt gemotiveerd is?

Lees meer

“René, als jullie een half jaar mijn salaris niet kunnen betalen dan heb ik daar geen problemen mee. Zet mijn salaris maar om in een lening!” Dit was letterlijk wat één van mijn teamleden zei tijdens een van mijn startups. De dame in kwestie had reeds een jaar ervaren met hoeveel toewijding en enthousiasme mijn compagnon en ik een disruptief bedrijf aan het opbouwen waren. Een deze manier van handelen was voor haar dé manier om aan te geven dat ze hier veel voor over had. Misschien verklaar je haar voor gek, maar wat haar motiveerde was de kans om zoveel mogelijk te leren en onderdeel uit te maken van dit unieke avontuur. Geld – iets wat bij startups vaak schaars is – moest daarbij geen rol spelen vond ze. Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar het brengt me wel tot de hamvraag. Weet jij wat de mensen in jouw team of bedrijf motiveert? En dan bedoel ik écht motiveert!? Zo ja, past dit vervolgens ook bij de kernwaarden en plannen van jouw en het bedrijf?

Teamwork |  | Medewerkers motiveren doe je zo | Infoland

The perfect match
Helaas hebben veel leidinggevende en managers totaal geen benul van hetgeen wat medewerkers écht drijft om elke keer weer naar de zaak te komen. Logisch want ze geven aan deze vraag ook veel te weinig aandacht tijdens een sollicitatiegesprek. En dat is doodzonde nummer 1. Al bij een sollicitatiegesprek is het cruciaal om te weten waar een medewerker het warm van krijgt. In de proeftijd is het vervolgens tijd om hier extra alert op te zijn. Een succesvolle samenwerking kan namelijk alleen tot stand komen als je een gemeenschappelijke motivator hebt. Of het nu gaat om het obsessief helpen van klanten (Coolblue), het bouwen van een disruptief bedrijf (Picnic) of het bezig zijn met hun vak (ANWB); er is niks fout. Een samenwerking is echter gedoemd te mislukken als er geen match of wederzijds begrip is. Zorg er dus voor dat je van iedereen binnen jouw team weet wat ze motiveert en wat ze energie kost. En daarbij maakt het niet uit of het gaat om nieuwe medewerkers of om een bestaand team. Maar hoe begin je hiermee?

Lees meer

Toen ik 1 ½ jaar geleden bij Infoland begon, werd ik verantwoordelijk voor een, ietwat uitgeblust, team. Met elk teamlid ben ik één voor één gaan kijken waar ze het warm van kregen. Op basis van deze informatie ben ik mensen verder in hun kracht gaan zetten en heb ik na verloop van tijd helaas ook met mensen het eerlijke gesprek moeten voeren over de toekomst. Hoe moeilijk het ook is, uiteindelijk heeft dit ertoe geleid dat één iemand het team heeft verlaten. En dat is achteraf gezien ook goed, want laten we eerlijk zijn dat een ‘gekunsteld’ huwelijk in geen enkele situatie werkt. Daarentegen zijn de andere teamleden op hun beurt enorme stappen vooruit gaan maken en staan ze nu meer dan ooit in hun kracht. Waar iedereen eerst 1001 dingen tegelijk deed, hebben ze nu veel meer focus en zijn ze verantwoordelijk voor één of hooguit twee deelgebieden. Ik zie mensen hierdoor genieten en verantwoordelijkheid nemen. Werken is fun geworden! Daar kan je als werkgever toch alleen maar van dromen?

het gesprek aangaan |  | Medewerkers motiveren doe je zo | Infoland

Starten maar!
Samengevat kunnen we concluderen dat er 4 punten belangrijk zijn voor het samenstellen van een gemotiveerd team, namelijk:

  • Zorg voor een ambitieuze stip (die aansluiten bij de kernwaarden van de organisatie) waar je als team/organisatie naar toe probeert te werken;

  • Achterhaal de motivatieredenen in je team (zet mensen in hun kracht of voer het eerlijke gesprek);

  • Bied genoeg kansen zodat jouw personeel continu uitgedaagd wordt en gemotiveerd blijft;

  • Stel je als leidinggevende/manager open op zodat medewerkers zelf ideeën durven te opperen.

Hier ligt de basis voor succes of falen. Oh ja, en om toch even twee clichés erin te gooien, toon waardering en geef mensen de ruimte om te falen. Zo motiveer je mensen écht!

Succes!

Dit vind je wellicht ook interessant:

Uitg. afb. Three Lines |  | Three lines of defense is voortaan Three lines | Infoland
18 januari 2021/door Silvie van de Haterd

Three lines of defense is voortaan Three lines

uitg. afb. trends 2021 |  | Top 5 IT trends in 2021 | Infoland
4 januari 2021/door Silvie van de Haterd

Top 5 IT trends in 2021

Uitg. afb interview 20 jaar Infoland |  | (Ruim) 20 jaar Infoland, tijd voor nieuwe stappen! | Infoland
21 december 2020/door Silvie van de Haterd

(Ruim) 20 jaar Infoland, tijd voor nieuwe stappen!

Kwaliteitsmanagement digitaliseren
7 december 2020/door Silvie van de Haterd

Kwaliteitsmanagement digitaliseren: het is nu de tijd

Veilig werken met VCA
23 november 2020/door Silvie van de Haterd

Veilig blijven werken met VCA in een digitaal tijdperk

Contact

Infoland Veldhoven
De Run 6801
5504 DW Veldhoven

+31 (0)40 848 58 68
steluwvraag@infoland.nl

   

Bedrijf

Vacatures
Nieuwsbrief
Evenementen
Infoland community

Privacy verklaring

Recente berichten

  • Three lines of defense is voortaan Three lines
  • Top 5 IT trends in 2021
  • (Ruim) 20 jaar Infoland, tijd voor nieuwe stappen!
© Infoland B.V. 1998-2020
Ga jij voor kwaliteit? Neem afscheid van Excel! Uitgelichte afbeelding Excel |  | Ga jij voor kwaliteit? Neem afscheid van Excel! | Infoland Uitgelichte afbeelding Koe |  | Risicomanagement en dierenwelzijn | Infoland Risicomanagement en dierenwelzijn
Scroll naar bovenzijde