Past het bij de huidige kernwaarden van de organisatie?
Neem besluiten op basis van je kernwaarden!
Dinsdag 5 maart 2019 | Leestijd: 2 minuten | Myra Kokke
Wist je dat we gemiddeld op een dag maar liefst 35.000 (!) keuzes maken? Het overgrote deel van deze keuzes maken we onbewust maar er zijn er ook een aantal waar we langer en bewust bij stil moeten staan. Denk bijvoorbeeld aan de aanschaf van een product, het aannemen van een nieuwe medewerker, het uitzetten van een strategie, het plannen van een avondactiviteit en ga zo maar door. Maar hoe kunnen we ervoor zorgen dat we de juiste besluiten nemen? Vooral bij werkgerelateerde beslissingen, die vaak meewegen in de mate van succes van de betreffende organisatie, is het ontzettend belangrijk dat besluiten op een doordachte manier worden genomen. De kernwaarden van een organisatie spelen hierin een hele belangrijke rol.
Het bepalen van de (huidige) kernwaarden
Kernwaarden staan voor wat je echt belangrijk vindt in het leven en hoe de wereld er volgens jou uit moet zien. Denk aan eerlijkheid, zekerheid en/of plezier. Ook voor organisaties is het belangrijk om deze kernwaarden duidelijk te hebben én zowel intern als extern te communiceren. Dit geeft de organisatie namelijk een gezicht en hier kunnen mensen (zowel klanten, prospects als werknemers) zich mee identificeren. Wanneer je de kernwaarden van een onderneming bepaalt, komt hier meer bij kijken dan enkel een brainstormsessie. Je dient echt de kern van de onderneming scherp te stellen (wie zijn wij, wat doen we, wat is onze missie, wat is onze visie, wat vinden we belangrijk en hoe willen we het vooral niet doen). Modellen zoals het Spiral Dynamics waardemodel kunnen je hierbij helpen. Zodra je de kernwaarden scherp hebt, is het van belang dat deze ook gaan leven bij de rest van de organisatie. Maak duidelijk waar jullie voor gaan en staan.
Besluiten nemen op basis van kernwaarden
Zodra het voor iedereen duidelijk is wat de kernwaarden van de organisatie zijn, wordt het proces om de juiste besluiten te nemen een stuk duidelijker en eenvoudiger. Zolang een besluit namelijk aansluit bij deze waarden (die als het goed is ook dagelijks duidelijk worden gecommuniceerd richting medewerkers en belanghebbenden) wordt er een goede basis gevormd. Tevens zorgt dit ervoor dat je niet terugvalt in oude gewoontes en patronen. Maar het is ook belangrijk om te kijken of het besluit een positieve invloed heeft op het toekomstbeeld van de organisatie. Kijk dus niet alleen naar de korte termijn, maar ook naar de lange termijn.
Kortom: bij ieder besluit dat genomen wordt en iedere verandering die je op het punt staat te implementeren, stel je jezelf de volgende vragen:
Deze vragen bieden je in feite een spiegel waarmee je continu even terug in contact komt met de kernwaarden van de organisatie. Op deze manier toets je iedere keer weer of een specifiek besluit jouw organisatie vooruitgang biedt, zonder het risico terug te vallen in oude patronen.