• Support
  • Trainingen
  • Software updates
  • Community
  • Nederlands Nederlands Nederlands nl
  • English English Engels en
  • Nederlands-België Nederlands-België Nederlands-België be
Infoland
  • Software
    • iProva Kwaliteits- & risicomanagement
      • Documenten & Processen Documentmanagement
      • Melden & Analyseren Incidentmanagement
      • Meten & Inspecteren Auditmanagement
      • Risicomanagement Risicoanalyse & beheersing
      • iProva apps Search, Capture & Assist
    • iQualify Digitaal Toetsen
    • Over onze software Infoland SaaS
  • Branches
    • Bouw
    • Industrie
    • Voedingsindustrie
    • Utility
    • Laboratorium
    • Farmacie
    • Transport & Logistiek
    • Onderwijs
    • Zorg
  • Referenties
  • Inspiratie
  • Over ons
    • Servicedesk
    • Medewerkers
    • Evenementen
    • Vacatures
  • Gratis demo
  • Contact
  • Menu
Deel dit stuk
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Deel via Linkedin
  • Delen via E-Mail

Neem besluiten op basis van je kernwaarden!

Dinsdag 5 maart 2019 | Leestijd: 2 minuten | Myra Kokke

Wist je dat we gemiddeld op een dag maar liefst 35.000 (!) keuzes maken? Het overgrote deel van deze keuzes maken we onbewust maar er zijn er ook een aantal waar we langer en bewust bij stil moeten staan. Denk bijvoorbeeld aan de aanschaf van een product, het aannemen van een nieuwe medewerker, het uitzetten van een strategie, het plannen van een avondactiviteit en ga zo maar door. Maar hoe kunnen we ervoor zorgen dat we de juiste besluiten nemen? Vooral bij werkgerelateerde beslissingen, die vaak meewegen in de mate van succes van de betreffende organisatie, is het ontzettend belangrijk dat besluiten op een doordachte manier worden genomen. De kernwaarden van een organisatie spelen hierin een hele belangrijke rol.

Het bepalen van de (huidige) kernwaarden

Kernwaarden staan voor wat je echt belangrijk vindt in het leven en hoe de wereld er volgens jou uit moet zien. Denk aan eerlijkheid, zekerheid en/of plezier. Ook voor organisaties is het belangrijk om deze kernwaarden duidelijk te hebben én zowel intern als extern te communiceren. Dit geeft de organisatie namelijk een gezicht en hier kunnen mensen (zowel klanten, prospects als werknemers) zich mee identificeren. Wanneer je de kernwaarden van een onderneming bepaalt, komt hier meer bij kijken dan enkel een brainstormsessie. Je dient echt de kern van de onderneming scherp te stellen (wie zijn wij, wat doen we, wat is onze missie, wat is onze visie, wat vinden we belangrijk en hoe willen we het vooral niet doen). Modellen zoals het Spiral Dynamics waardemodel kunnen je hierbij helpen. Zodra je de kernwaarden scherp hebt, is het van belang dat deze ook gaan leven bij de rest van de organisatie. Maak duidelijk waar jullie voor gaan en staan.

Besluiten nemen op basis van kernwaarden

Zodra het voor iedereen duidelijk is wat de kernwaarden van de organisatie zijn, wordt het proces om de juiste besluiten te nemen een stuk duidelijker en eenvoudiger. Zolang een besluit namelijk aansluit bij deze waarden (die als het goed is ook dagelijks duidelijk worden gecommuniceerd richting medewerkers en belanghebbenden) wordt er een goede basis gevormd. Tevens zorgt dit ervoor dat je niet terugvalt in oude gewoontes en patronen. Maar het is ook belangrijk om te kijken of het besluit een positieve invloed heeft op het toekomstbeeld van de organisatie. Kijk dus niet alleen naar de korte termijn, maar ook naar de lange termijn.

Kortom: bij ieder besluit dat genomen wordt en iedere verandering die je op het punt staat te implementeren, stel je jezelf de volgende vragen:

  • Past het bij de huidige kernwaarden van de organisatie?

  • Zorgt het voor zowel de korte als de lange termijn voor een positieve vooruitgang voor de organisatie?

Deze vragen bieden je in feite een spiegel waarmee je continu even terug in contact komt met de kernwaarden van de organisatie. Op deze manier toets je iedere keer weer of een specifiek besluit jouw organisatie vooruitgang biedt, zonder het risico terug te vallen in oude patronen.

Dit vind je wellicht ook interessant:

Uitg. afb. Three Lines |  | Three lines of defense is voortaan Three lines | Infoland
18 januari 2021/door Silvie van de Haterd

Three lines of defense is voortaan Three lines

Kwaliteitsmanagement digitaliseren
7 december 2020/door Silvie van de Haterd

Kwaliteitsmanagement digitaliseren: het is nu de tijd

uitg. afb. risicogestuurd werken |  | Van risicomanagement naar risicogestuurd werken in 5 tips | Infoland
28 september 2020/door Silvie van de Haterd

Van risicomanagement naar risicogestuurd werken in 5 tips

Kwaliteitsmanagement
14 september 2020/door Manon Wijnhoven

Kwaliteit is van iedereen – 5 tips voor meer draagvlak

Infoland thuiswerken
31 augustus 2020/door Sammy Gerhard

Thuiswerken: waar loop je als organisatie tegenaan en hoe los je dit op?

Contact

Infoland Veldhoven
De Run 6801
5504 DW Veldhoven

+31 (0)40 848 58 68
steluwvraag@infoland.nl

   

Bedrijf

Vacatures
Nieuwsbrief
Evenementen
Infoland community

Privacy verklaring

Recente berichten

  • Three lines of defense is voortaan Three lines
  • Top 5 IT trends in 2021
  • (Ruim) 20 jaar Infoland, tijd voor nieuwe stappen!
© Infoland B.V. 1998-2020
Personeelstekort? Zo haal je nieuwe talenten binnen (en behoud je ze)! Goed personeel krijg je zo Ongevallen voorkomen met iProva Veilig werken is toch heel normaal?
Scroll naar bovenzijde