Kritische kanttekeningen richting SAAS!

30 november 2017 in Innovaties, Nieuws door

Natuurlijk zijn er ook kritische kanttekeningen te plaatsen richting het gebruik van SaaS. In de afgelopen jaren hebben we deze punten inzichtelijk gemaakt om onze dienstverlening te verbeteren. Onze ervaringen op een rijtje:

1. Beveiliging in handen van de softwareleverancier
Hoewel we het punt beveiliging als voordeel positioneren, adviseren wij je om kritisch te zijn richting de leverancierskeuze. Cowboys zijn gelukkig snel te herkennen; gebruik de transparantie van internet in de selectie van een betrouwbare leverancier. Vraag een softwareleverancier om duidelijkheid, inzicht en eis een SLA of SLD. Dit voorkomt problemen achteraf.

2. Afhankelijk van betrouwbare internetverbinding
Valt de verbinding met internet weg dan hebben gebruikers niet langer toegang tot de software. Hierdoor kunnen bedrijfsprocessen verstoord worden. Een adequate internetverbinding is dus essentieel.

3. Faillissement van de leverancier
Gaat de leverancier failliet dan vervalt de toegang tot het systeem, ook als de software op eigen servers staat. Maak daarom ten aanzien van faillissement
duidelijk afspraken om verrassingen te voorkomen. Een goede leverancier kent een escrow regeling. Dat geeft jou als organisatie de tijd om:

  1. data uit het platform te halen.
  2. tijd te winnen waarin een andere onderneming de data overneemt en de dienst continueert.

Benieuwd naar de overige kritische punten? Download dan het volledige artikel.

René is directeur Marketing & Intelligence en mede verantwoordelijk voor het behalen van de groeiambities van Infoland.
© Infoland B.V. 1998-2017