Innoveren: eten of gegeten worden
Dinsdag 21 januari 2020 | Leestijd: 2 minuten | Iris Boderie
Waarom zou je tijd en moeite steken in iets nieuws? Hetgeen dat je doet, werkt toch prima? Maar als je deze verandering nou eens niet als een bedreiging ziet, maar als een kans om je te onderscheiden. Levert dat de organisatie dan niet mooie kansen op?
Voor het bestaansrecht van een organisatie, is het belangrijk om in te spelen op veranderingen die richting de toekomst waardevol kunnen zijn. Dit biedt de betreffende partij namelijk de kans om voor te lopen op de concurrentie en zich dus te onderscheiden. Iets dat als muziek in de oren klinkt, nietwaar?
Innoveren doe je samen
Ook wij bij Infoland vinden het belangrijk om voorop te lopen als het gaat om veranderingen. Daarom is er enkele jaren geleden een innovatiedag gelanceerd. Gedurende deze dag worden alle Infoland medewerkers (die daar interesse in hebben) vrijgesteld van werk, om vervolgens in 24 uur van een abstract idee naar een concreet (eind)product te werken. Iets dat niet alleen bijdraagt aan het aspect ‘innovatie’, maar ook de saamhorigheid binnen het bedrijf verhoogt. Alle disciplines worden namelijk over de verschillende groepen verdeeld waardoor je ook de collega’s van een andere afdeling beter leert kennen. Tot slot is deze dag voor veel medewerkers ook een extra motivatie. Het op hogere hand kunnen en mogen meedenken over de mogelijkheden voor de toekomst van Infoland, is natuurlijk voor velen een mooie kans.
Het houdt niet op, het is een continu proces
Waar de innovatiedag een ontzettend waardevolle dag is voor Infoland, is het niet genoeg om ons bestaansrecht te kunnen garanderen. Hiervoor dient men vaker de kansen en bedreigingen onder de loep te nemen. Vandaar dat we in de zomer van 2019 ook een innovatieteam hebben gecreëerd dat maandelijks alle belangrijke veranderingen en kansen onder de loep neemt.
Benieuwd wie allemaal deel uitmaken van dit team en wat ze precies doen? Neem dan een kijkje op onze community. Hier staat een artikel over het innovatieteam waarbij Koen Sterken (product owner) en Dennis Langenhuijsen (consultant) je meenemen in hun verhaal.