24 uur vol plezier, creativiteit en innovatie

René de Jong, Directeur a.i. bij Infoland.
25 juli 2017

De Infoland innovatie dag: van ideeën naar schitterende (eind)producten

Donderdag 30 maart 2017: het enthousiasme hangt voelbaar in de lucht. Vandaag wordt een bijzondere dag! Om 14.00 uur staat de kick-off gepland van de Infoland innovatiedag. 24 uur, 36 medewerkers en een lijst van 14 ideeën vormen de basis voor het evenement dat toepasselijk is omgedoopt tot de Infoland FedEx. Het bedrijf FedEx is in staat om in 24 uur jouw pakketje overal ter wereld te bezorgen. Nu is het aan de Infoland medewerkers om binnen 24 uur een idee uit te werken tot een concreet (eind)product.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat bedrijven in de waan van de dag te weinig tijd besteden aan innovatie. Voor je het weet is er weer een week voorbij gevlogen en heb je met moeite nagedacht over nieuwe kansen. Hierdoor laten veel organisaties waardevolle kansen onbenut. Het doel van de Infoland FedEx-dag: dit patroon doorbreken. Als deelnemer heb ik van dichtbij mogen ervaren wat deze dag voor mensen – en Infoland – betekent.

De kick-off begint met een selectie van één onderwerp waar je graag 24 uur aan wilt werken. De directie heeft een lijst van wel 30 vooraf ingediende ideeën teruggebracht naar 14 mogelijke projecten. Iedere deelnemer mag zijn voorkeur kenbaar maken door een memoblaadje bij het gewenste project te plaatsen. Op deze manier worden de ideeën met minimaal 2 en maximaal 6 teamleden op een natuurlijke wijze verdeeld. Binnen no time zijn de teams geformeerd, de ideeën  gekozen en kan het echte werk beginnen.

Al snel waren de meeste teams op volle kracht bezig met hun idee. Door het gehele pand zitten kleine groepjes te sparren, hangen de muren vol met flip-over vellen en schitteren teamnamen op de veroverde kantoorruimtes. Een paar uur later, net voor het avondeten arriveert, is het slagveld compleet. Het drie verdiepingen tellende kantoorpand is het toneel van creativiteit, hard werken en vooral: plezier. Programmeurs vlogen razendsnel over hun toetsenbord, een aantal spreadsheet ridders zijn hun ideeën aan het doorrekenen en anderen zijn volop aan het tekenen, knippen en plakken. Het is overduidelijk dat Infoland met deze FedEx-dag de juiste snaar weet te raken bij haar medewerkers.

Uiteindelijk eindigt de Infoland FedEx met negen presentaties waarin ieder team in drie minuten haar eindproduct mag presenteren. Het resultaat is verbluffend, want wat is er veel bereikt in 24 uur! Kant-en-klare prototypes en uitgewerkte ideeën passeren de revue. Zo worden een aantal nieuwe apps in de vorm van een live demo gepresenteerd, is de voorbereiding van een nieuwe klanten-community afgerond en staat een uitgewerkt medewerkers on-boarding idee in de startblokken om uitgerold te worden. Mensen hebben echt hele slimme dingen uitgewerkt die direct toepasbaar zijn.

Het winnende team is bekend gemaakt nadat iedereen zijn stem heeft uitgebracht. Wie-o-wie wint die felbegeerde wisselbeker, medailles en een cadeautje (om te delen met het thuisfront voor de verloren nacht)? Het team met een kant-en-klare app voor het opzoeken van informatie over specifieke apparaten gaat met de winst naar huis. De overige teams zijn allemaal verdiend tweede. Stuk voor stuk zijn er topprestaties geleverd. Achteraf is de reden voor het succes naar mijn idee te herleiden naar een aantal simpele uitgangspunten:

  1. Werk voelt niet als werk
    Op geen enkel moment voelde het werk ook echt als werk. Niet vaak krijg je de kans om 24 uur aan iets te werken dat je écht leuk vindt. Door zelf het onderwerp te kiezen, lag dit nu volledig in eigen hand. Daarnaast was de fun-factor zo enorm hoog dat je echt geen moment van dit alles wilde missen. Mensen hadden namelijk zichtbaar moeite om even te pauzeren en kort wat slaap te pakken. Naarmate de klok richting middernacht kroop, vulde de geur van borrelnootjes, chips en frisdrank de lucht. Er werd volop gelachen en overal toonden mensen interesse in elkaars voortgang. Tegelijkertijd was zichtbaar hoe ideeën uitgroeiden tot tussentijdse producten en demo’s.
  2. Multidisciplinaire teams bereiken meer
    Hoe vaak komt het voor dat verkopers, programmeurs, financieel experts, marketeers, consultants, en servicemedewerkers schouder-aan-schouder samenwerken aan een eindproduct? In veel organisaties zitten deze functies op aparte afdelingen, andere verdiepingen of zelfs in gescheiden gebouwen. Nu kwamen al deze werelden bij elkaar; iets wat voor ongekende creativiteit, slimme oplossingen en nieuwe inzichten zorgden. Mensen waarvan je het normaal niet gewend bent, stapten nu uit hun comfort zone en leverden geweldige bijdragen. Ook zijn er nieuwe vriendschappen ontstaan en heeft de dag ervoor gezorgd dat collega’s elkaar (beter) hebben leren kennen.
  3. Gezonde competitie geeft mensen vleugels
    Bij veel mensen ontstaat een competitieve drang op het moment dat ‘gestreden’ wordt om een eerste plaats. Even voelde we ons allemaal een Max Verstappen die geen genoegen neemt met een plek buiten het erepodium en vleugels krijgt in zijn Red Bull bolide. Ook al is de inzet nog zo eenvoudig, het vooruitzicht van eeuwige roem om als winnaar van de eerste Infoland FedEx dag uitgeroepen te worden, was genoeg voor gezonde competitie. Daarnaast was er een natuurlijke druk om te presteren. Het opleveren van een half-klaar product was natuurlijk geen optie. Zelfs tot een paar minuten voor de deadline waren mensen nog druk bezig om de laatste hand te leggen aan hun creaties. Het leek wel een race tegen de klok zoals we die ook van Heel Holland Bakt kennen.
  4. Niets is fout, en dat is goed!
    Als fanatiek lezer van de Donald Duck valt het op dat bij Willie Wortel de meeste uitvindingen anders uitpakken dan gepland. Ondanks al zijn creativiteit gaat er nog wel eens iets mis wat tot hilarische situaties leidt. In de meeste gevallen leert onze favoriete uitvinder direct van zijn misstappen en maakt hij richting het einde van het stripverhaal een nog slimmere oplossing. Vaak is deze oplossing ook nog veel praktischer. Hoewel deze vorm van fictie aandoenlijk oogt, leert het ons ook een belangrijke les; de eerste keer gaat het zeker niet altijd goed. Door hiervan te leren, ontstaan nog mooiere oplossingen. Dit gebeurde precies zo tijdens de FedEx-dag. Ik ben ervan overtuigd dat een aantal van de gepresenteerde eindproducten niet direct toepasbaar zijn, maar wel de basis leggen voor een versie 2.0 die nog veel beter is.
  5. Het motto “mensen blij maken” werkt aanstekelijk
    Hoe leuk is het als miljoenen mensen jouw app gaan gebruiken? Of als honderden mensen dankzij jouw idee zich op hun eerste werkdag écht welkom voelen bij hun nieuwe werkgever? Niets is leuker dan echt van waarde te zijn. Als je mensen echt blij kan maken. De FedEx-ideeën hadden in basis allemaal de potentie om tot zo’n situatie te leiden. Op het moment van schrijven worden een aantal ideeën zelfs al in de praktijk gebracht of gefinaliseerd tot een definitieve versie. Daarmee was iedereen ook echt van waarde. Een stimulans die heeft bijgedragen aan 24 hele mooie uren.

Uiteindelijk gaat iedereen dan ook moe maar zeer voldaan naar huis. In 24 uur is er echt iets bijzonders gebeurd en het was gaaf om daar onderdeel van uit te mogen maken. Eén ding is zeker; dit was zeker niet de laatste Infoland FedEx!

Deel dit bericht via: