Chat with us, powered by LiveChat

Incidentenanalyse: de belangrijkste bron om continu te verbeteren

[xyz-ips snippet=”blog-meta”]

Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Daar kunnen we gewoonweg niet omheen. De vraag is echter hoe je als organisatie van deze fouten kunt leren om structureel maatregelen te treffen die oorzaken wegnemen. Een gedegen incidentenanalyse helpt daarbij.

Medicatie, agressie, infecties, datalekken, etc. zijn voorbeelden van zaken waar het in de zorg vaak misgaat of bijna misgaat. De gevolgen kunnen enorm zijn. De grootste pijn van incidenten betreft veelal het leed dat patiënten en medewerkers ervaren. Bijvoorbeeld omdat ze vallen, ze verkeerde medicijnen toegediend krijgen of doordat er in de overdracht tussen medewerkers iets misgaat. Daarnaast kan het een ziekenhuis of zorginstelling negatieve publiciteit opleveren. Door sociale media zijn fouten al snel groot nieuws met een slecht imago als mogelijk gevolg. En wat te denken van de extra kosten die gemaakt worden om de fout te herstellen en schadeclaims die ingediend kunnen worden? Hoe komt het toch dat het ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch misgaat? Wat kunnen we van een incident leren? En nog belangrijker: welke maatregelen moeten er genomen worden om het de volgende keer te voorkomen?

Download het volledige artikel voor de antwoorden op bovenstaande vragen.


Suzanne voorziet Infoland van toegankelijke, heldere en prettig leesbare teksten door het gesprek aan te gaan met experts, klanten en medewerkers.
© Infoland B.V. 1998-2018