Chat with us, powered by LiveChat

Als tafelgast uitgenodigd bij de Kempenlezing over innovatie

[xyz-ips snippet=”blog-meta”]

Op woensdag 22 november was ik aanwezig bij de Kempenlezingen, georganiseerd door de Rabobank. Een ontzettend leuke en leerzame avond met als thema: innovatie. Een onderwerp waar we bij Infoland veel mee doen en waar ik mijn ervaringen en tips graag over deel met andere ondernemers.


Daag jezelf uit!
Eén van de belangrijkste tips die ik tijdens De Kempenlezingen heb gegeven, op het gebied van innovatie, is dat je nooit stil moet staan. Stilstand betekent namelijk achteruitgang. Probeer jezelf continu uit te dagen om dingen mooier, beter, makkelijker te doen en te maken. Jeff Gaspersz speelde hier in zijn presentatie goed op in door te focussen op de creativiteit van kinderen. Probeer het kind in jezelf naar boven te halen. Kinderen zijn namelijk veel creatiever dan volwassenen en stellen continu de vraag: waarom?

Door voortdurend met innovatie bezig te zijn, zorg je ervoor dat innovatie in de genen komt te zitten. Hoe je dit doet? Laat ik een aantal voorbeelden noemen uit onze praktijk:

  • Onze software developers mogen 10% van hun werktijd besteden aan innovatie. In die tijd mogen ze hun creativiteit volledig de vrije loop laten. Zo blijven we voorop lopen.
  • Eens in de zoveel tijd organiseren wij de Infoland innovatie dag. Gedurende 24 aaneengesloten uren gaan wij met alle medewerkers van Infoland aan de slag om van abstracte ideeën schitterende (eind)producten te maken.
  • Wij maken gebruik van een Pop-Up team. Dit tijdelijke team wordt samengesteld als er een idee is dat veel potentie voor de toekomst heeft. Gedurende twee tot maximaal vier weken gaat het Pop-Up team fulltime aan de slag om het idee uit te werken en te onderzoeken of het levensvatbaar is.


Innoveren voor jezelf of voor de klant?

Naast het feit dat je dus nooit stil moet staan, is het ook belangrijk om je elke keer af te vragen waar je het voor doet. Om ervoor te zorgen dat dit bij de medewerkers van Infoland continu gedaan wordt, hebben wij meerdere persona’s opgesteld die we vervolgens op karton hebben geprint (op levensgroot formaat). Vervolgens hebben wij ze allemaal door het Infoland pand verspreid.

De persona’s vertegenwoordigen onze doelgroepen en tevens de belangrijkste vragen vanuit de verschillende markten. We vragen ons dus elke keer af: welk probleem heeft onze doelgroep en hoe kunnen wij dit oplossen.

Ook Jeff Gaspersz speelde hier wederom op in. Zijn tip: denk na over wat mensen irriteert en ga daarop inspelen. Een voorbeeld is James Dyson. Hij zag dat mensen zich tijdens het stofzuigen vaak irriteren aan het stroomsnoer. Door volledig te focussen op deze irritatie, heeft hij een zeer gewild (draadloos) product kunnen maken.


Dé grote uitdaging

Jeff Gaspersz gaf tijdens zijn presentatie nóg een belangrijke tip die ik jullie graag wil meegeven: “Probeer oude ideeën los te laten en te focussen op het genereren van nieuwe ideeën.” Zo kan je het verschil maken. Denk bijvoorbeeld aan Uber.

Tot slot mijn laatste tip: doen, doen en nog eens doen. En ja, dan kan het gebeuren dat je een keer faalt. Maar dat is niet erg! Hier leer je van. Probeer te veel voorzichtigheid te voorkomen en ga dingen gewoon ervaren. Let wel op dat je niet klakkeloos dingen gaat proberen. Maak overwogen beslissingen. Alleen met de juiste focus kan je resultaat behalen.

Succes!

Frank is algemeen directeur bij Infoland en elke dag bezig met het maken van vette en coole dingen waarmee professionals dagelijks het maximale uit hun werk kunnen halen.
© Infoland B.V. 1998-2018
Veiligheid als nummer 1 prioriteit
Uit onderzoek van de Inspectie SZW blijkt dat slechts 27 procent van de bedrijven belangrijke risico’s heeft geïnventariseerd. Dat moet anders! Benieuwd hoe? Ontvang dan hier meer informatie!