• Support
  • Trainingen
  • Software updates
  • Community
  • Nederlands Nederlands Nederlands nl
  • English English Engels en
  • Nederlands-België Nederlands-België Nederlands-België be
Infoland
  • Software
    • iProva Kwaliteits- & risicomanagement
      • Documenten & Processen Documentmanagement
      • Melden & Analyseren Incidentmanagement
      • Meten & Inspecteren Auditmanagement
      • Risicomanagement Risicoanalyse & beheersing
      • iProva apps Search, Capture & Assist
    • iQualify Digitaal Toetsen
    • Over onze software Infoland SaaS
  • Branches
    • Bouw
    • Industrie
    • Voedingsindustrie
    • Utility
    • Laboratorium
    • Farmacie
    • Transport & Logistiek
    • Onderwijs
    • Zorg
  • Referenties
  • Inspiratie
  • Over ons
    • Servicedesk
    • Medewerkers
    • Evenementen
    • Vacatures
  • Gratis demo
  • Contact
  • Menu
Deel dit stuk
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Deel via Linkedin
  • Delen via E-Mail

4 tips: zo wordt jouw idee door de hele organisatie gedragen

Dinsdag 2 oktober 2018 | Leestijd: 4 minuten | Iris Boderie

Ein-de-lijk! Het plan waar je al maanden (misschien wel jaren) mee bezig bent, is goedgekeurd door de directie. Het groene licht staat aan en je gaat vol goede moed aan de slag met het uitrollen van jouw plan binnen de organisatie. Of dit nu een nieuwe werkwijze, een nieuwe technologie of een nieuwe strategie is, dat maakt niet uit. In alle gevallen heb je te maken met een hele grote uitdaging, namelijk: het overtuigen van jouw medewerkers/collega’s. Want zij zijn degene die er uiteindelijk mee moeten werken, het moeten uitvoeren of zelfs moeten verkopen. Dus dat je ze moet overtuigen van de meerwaarde van jouw idee, dat is een feit. Maar hoe doe je dit op een effectieve manier?

Het moet anders!
Veranderingen mislukken vaak. En dat is in de meeste gevallen niet te wijten aan technische of operationele zaken, maar aan de weerstand die door de verandering ontstaat binnen de organisatie.

organisatie overtuigen |  | Het idee is er, nu de organisatie nog overtuigen! | Infoland

Veranderingen hebben namelijk impact. Voor de een meer dan voor de ander, maar zodra het iemand persoonlijk betreft, ga je in 9 van de 10 gevallen weerstand krijgen. En eigenlijk is dat ook helemaal niet zo gek. Want hoe zou jij reageren als je zomaar een verandering krijgt opgelegd? Dan wil je toch ook weten waarom er voor die route gekozen is? En wellicht vraag je jezelf dan ook wel af, waarom hebben ze mij niet om input gevraagd aangezien ik er dagelijks mee bezig/bij betrokken ben?

Tip 1: betrek medewerkers in het hele traject

Het creëren van draagvlak begint al in de aller eerste fase. Door te luisteren naar betrokkenen en ze tussentijds te voorzien van informatie, creëer je goodwill. Natuurlijk hoef je niet elk detail met hen door te nemen, maar maak ze warm voor hetgeen dat komen gaat. Zo bied je ze namelijk de mogelijkheid om te wennen en zich voor te bereiden op iets nieuws. Het is daarbij raadzaam om goed na te denken over het type mensen dat je betrekt. Kies vooral ook mensen met een kritische houding; die in de ogen van sommigen ‘altijd iets te zeuren’ hebben. Heb je deze mensen overtuigd, dan heb je al een grote stap gemaakt. Daarnaast zijn natuurlijke leiders waardevol om uit te nodigen; mensen die anderen mee weten te nemen en te enthousiasmeren. Gebruik ze als een kruiwagen van jouw idee, dat scheelt je in een vervolgtraject weer promotiewerk.

Geruchten? Daar doen we niet aan.
Nog een bijkomend voordeel van het tijdig betrekken van medewerkers, is het feit dat je de kans op geruchten aanzienlijk kunt verminderen.

Tip 2: voorkom onrust, creëer transparantie

Ook geruchten kunnen ervoor zorgen dat mensen negatief tegen jouw idee aan gaan kijken, ongeacht of ze weten waar het over gaat. De manier van informeren speelt onbewust namelijk een hele grote rol bij de acceptatie van iets nieuws. Door medewerkers vanaf het begin goed te informeren over het idee, creëer je transparantie. Maar niet alleen aan het begin, ook tijdens het traject is het belangrijk om die transparantie te blijven creëren. Tevens zorg je er op deze manier voor dat jij het centrale aanspreekpunt bent voor eventuele vragen/geruchten. Een belangrijk onderdeel richting acceptatie. Want als antwoorden uitblijven of vragen fout beantwoord worden, gaan mensen de verandering wantrouwen. En dit is wel het laatste dat je wilt bereiken.

What’s in it for me?
Het allerbelangrijkste is dat medewerkers zelf gaan ervaren wat de verandering voor hen gaat opleveren.

Tip 3: laat medewerkers de voordelen zelf ervaren

Het zit nou eenmaal in onze genen dat we eerst iets zelf moeten ervaren, voor we ergens van overtuigd zijn. Owja? Ja! “Dat gaat niet lukken! Kijk uit dat is heet! Kijk uit dat is scherp! Dat gaat fout zo!” Het zijn allemaal uitspraken die je als klein kind, maar waarschijnlijk ook als volwassene, wel eens hebt gehoord. Maar ook in deze situaties moest je het toch even zelf ervaren voordat je er 100% van overtuigd was, nietwaar? Helemaal niet gek hoor. Maar dit gebeurt dus ook in het bedrijfsleven. Door niet alleen te vertellen dat de nieuwe manier van werken bijvoorbeeld veel tijd bespaart, maar het medewerkers ook zelf te laten ervaren, gaat jouw idee pas echt gedragen worden. Ze komen zo namelijk zelf achter de voordelen en dat is 10x krachtiger dan dat het ze verteld (of moet ik zeggen opgelegd) wordt.

Verandering heeft tijd nodig
Tot slot moeten we niet vergeten dat het doorvoeren van een verandering tijd nodig heeft.

Tip 4: geef mensen de tijd om de verandering te omarmen

Je kan niet van iedereen verwachten dat ze de verandering meteen omarmen. Je gaat nou eenmaal weerstand krijgen. En dat is ook helemaal niet erg. In tegendeel zelfs. Het betekent namelijk dat men het de moeite waard vindt om er kritisch over na te denken én dit ook nog eens met jou te delen. Ben dankbaar voor deze feedback en probeer hem/haar langzaam te overtuigen van de meerwaarde door het gesprek aan te gaan.

Succes!

Dit vind je wellicht ook interessant:

Uitg. afb. Three Lines |  | Three lines of defense is voortaan Three lines | Infoland
18 januari 2021/door Silvie van de Haterd

Three lines of defense is voortaan Three lines

uitg. afb. trends 2021 |  | Top 5 IT trends in 2021 | Infoland
4 januari 2021/door Silvie van de Haterd

Top 5 IT trends in 2021

Uitg. afb interview 20 jaar Infoland |  | (Ruim) 20 jaar Infoland, tijd voor nieuwe stappen! | Infoland
21 december 2020/door Silvie van de Haterd

(Ruim) 20 jaar Infoland, tijd voor nieuwe stappen!

Kwaliteitsmanagement digitaliseren
7 december 2020/door Silvie van de Haterd

Kwaliteitsmanagement digitaliseren: het is nu de tijd

Veilig werken met VCA
23 november 2020/door Silvie van de Haterd

Veilig blijven werken met VCA in een digitaal tijdperk

Contact

Infoland Veldhoven
De Run 6801
5504 DW Veldhoven

+31 (0)40 848 58 68
steluwvraag@infoland.nl

   

Bedrijf

Vacatures
Nieuwsbrief
Evenementen
Infoland community

Privacy verklaring

Recente berichten

  • Three lines of defense is voortaan Three lines
  • Top 5 IT trends in 2021
  • (Ruim) 20 jaar Infoland, tijd voor nieuwe stappen!
© Infoland B.V. 1998-2020
8 ondernemerstips Uitgelichte afbeelding 8 ondernemerstips |  | 8 ondernemerstips | Infoland Uitgelichte afbeelding Mark van Deudekom |  | Even voorstellen: Mark van Deudekom | Infoland Even voorstellen: Mark van Deudekom
Scroll naar bovenzijde