Go Mobile!

15 februari 2018 in Efficiëntie, Innovaties, Nieuws door

Een goede mobiele internetverbinding is tegenwoordig onmisbaar. Waar we vroeger voornamelijk op kantoor, in een internetcafé of bij een WiFi hotspot aan het werk waren, hebben we nu overal ter wereld toegang tot het mobiele netwerk. Daar komt nog eens bij dat de roamingkosten per juni 2017 definitief zijn opgeheven. Niet zo gek dus dat je steeds meer mensen op de bouwplaats, in de zorg, tijdens installaties etc. met mobiele devices ziet werken. Maar toch kan het bij veel organisatie nog beter!

Het nieuwe werken
Je ziet dat steeds meer organisaties ‘het nieuwe werken’ omarmen. Denk aan flexplekken, zelfsturende teams en nieuwe technologieën. Willen organisaties hier het maximale uithalen, dan ben je genoodzaakt om medewerkers te voorzien van een goed werkende digitale werkomgeving. Zij moeten namelijk overal toegang hebben tot belangrijke documenten, procedures, systemen etc. om het werk op een goede manier uit te kunnen voeren. En dan niet alleen op iedere locatie (inclusief het buitenland) maar ook op elk tijdstip. De werktijden van personen in een organisatie kunnen namelijk flink van elkaar verschillen. Daarnaast kan bijvoorbeeld een accountant in veel gevallen zijn benodigde informatie via een vaste pc of laptop raadplegen. Voor een monteur die telkens bij klanten is, wordt dit een stuk lastiger.

Van desktop naar mobiel
Om ook de monteur zo efficiënt mogelijk te laten werken, zijn er tegenwoordig handige applicaties ontwikkeld waarmee hij via zijn mobiele telefoon (of tablet) altijd en overal toegang heeft tot belangrijke informatie. Daarnaast maken nieuwe technieken het mogelijk dat je ter plaatsen, door bijvoorbeeld een QR code te scannen of gebruik te maken van GPS, per apparaat of locatie precies de benodigde informatie kunt raadplegen.

Laten we er voor de beeldvorming eens twee praktijkvoorbeelden bij pakken.

Machine kapot, wat nu?
Je bent monteur bij een grote machine fabrikant en krijgt de melding dat er bij een belangrijke klant een probleem is. De machine ligt volledig stil en de klant op afstand helpen lukt helaas niet. Je bent dus genoodzaakt om langs te gaan. Bij aankomst bekijk je allereerst wanneer het apparaat voor het laatst gecontroleerd is (en of er bijzonderheden waren die invloed kunnen hebben op het huidige probleem). Dit doe je door de QR-code, die zich op het apparaat bevindt, met een speciale app (genaamd de iProva Assist app) te scannen. Vervolgens beland je meteen in het onderhoudsoverzicht. Daarnaast kan je in dit overzicht ook direct het stappenplan ‘Wat te doen bij een foutmelding’ raadplegen. Zoeken naar de juiste informatie is hiermee dus verleden tijd en de kans op fouten (denk aan het raadplegen van een verkeerd stappenplan) wordt aanzienlijk verkleind. Én dan hebben we het nog niet eens gehad over de tijdsbesparing.

Nieuwe werkplaats: wat zijn de procedures?

Je werkt als elektricien voor een groot bouwbedrijf. Het is erg druk en daarom heeft jouw leidinggevende besloten om een ZZP’er in te schakelen die jou kan ondersteunen. Vandaag is zijn eerste dag. Echter, mag hij niet beginnen voordat hij de veiligheidsinstructies heeft doorgenomen. Aangezien jullie je bevinden op een bouwplaats, en je dus geen toegang hebt tot een computer, raadplegen jullie via een speciaal ontworpen app (genaamd de iProva Search app) eenvoudig de betreffende instructie. Door op een Google-achtige wijze naar het document te zoeken, raadplegen jullie snel het juiste document en hoeft de elektricien niet alle papieren mee te nemen naar de bouwplaats. Zodra de ZZP’er het document volledig heeft gelezen, kunnen jullie starten met de werkzaamheden. En mochten er onverwachts vragen komen over bepaalde procedures of producten, ook dan kan alle informatie snel worden opgezocht via de Search app of de Assist app.

Bekijk hieronder de video voor een korte tour!

Mobile is de toekomst
Waar we jaren geleden nog nooit over bovenstaande functionaliteiten hadden gehoord, is het tegenwoordig aan de orde van de dag. Toch maken nog lang niet alle organisaties gebruik van dit soort applicaties. En dat moet anders! Onderstaand nog een keer alle voordelen voor jou op een rij:

  • Iedereen is altijd en overal in het bezit van de juiste informatie;
  • Het aantal fouten, door bijvoorbeeld verkeerde procedures te raadplegen, wordt aanzienlijk verminderd;
  • Even offline? Geen probleem want alle documenten worden automatisch opgeslagen en zijn op elk moment te raadplegen;
  • Papieren rompslomp is verleden tijd;
  • Er kan eenvoudig naar informatie worden gezocht op basis van trefwoorden en/of thema’s;
  • Documenten die je regelmatig nodig hebt, markeer je eenvoudig als favoriet;
  • Documenten kun je eenvoudig van feedback voorzien en de documentbeheerder krijgt hier automatisch een melding van;
  • Efficiënter werken wordt gestimuleerd;
  • De apps sluiten uitstekend aan bij het nieuwe werken.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem dan contact op met onze professionals via sales@infoland.nl of +31 (0)40 848 58 68. Vragen? Ook dan staan we voor je klaar!

Iris is content marketeer en event coördinator bij Infoland. Ze is verantwoordelijk voor het vergroten van de naamsbekendheid van Infoland.
© Infoland B.V. 1998-2018
Veiligheid als nummer 1 prioriteit
Uit onderzoek van de Inspectie SZW blijkt dat slechts 27 procent van de bedrijven belangrijke risico’s heeft geïnventariseerd. Dat moet anders! Benieuwd hoe? Ontvang dan hier meer informatie!