• Support
  • Trainingen
  • Software updates
  • Community
  • Nederlands Nederlands Nederlands nl
  • English English Engels en
  • Nederlands-België Nederlands-België Nederlands-België be
Infoland
  • Software
    • iProva Kwaliteits- & risicomanagement
      • Documenten & Processen Documentmanagement
      • Melden & Analyseren Incidentmanagement
      • Meten & Inspecteren Auditmanagement
      • Risicomanagement Risicoanalyse & beheersing
      • iProva apps Search, Capture & Assist
    • iQualify Digitaal Toetsen
    • Over onze software Infoland SaaS
  • Branches
    • Bouw
    • Industrie
    • Voedingsindustrie
    • Utility
    • Laboratorium
    • Farmacie
    • Transport & Logistiek
    • Onderwijs
    • Zorg
  • Referenties
  • Inspiratie
  • Over ons
    • Servicedesk
    • Medewerkers
    • Evenementen
    • Vacatures
  • Gratis demo
  • Contact
  • Menu
Deel dit stuk
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Deel via Linkedin
  • Delen via E-Mail

De bouwsector groeit, maar het aantal
(dodelijke) ongevallen ook!

Zo kunnen we het aantal ongevallen in de bouw verlagen

Donderdag 16 augustus 2018 | Leestijd: 3 minuten | Iris Boderie

De cijfers liegen er niet om: de bouwsector groeit. De grootste tien bouwbedrijven van Nederland haalden ook afgelopen jaar weer opvallend veel orders binnen. Samen haalden de bouwbedrijven dit jaar 8,5% meer werk binnen – dit komt neer op maar liefst 3 miljard euro! Maar deze stijgende lijn brengt ook gevaren met zich mee…

Het aantal doden blijft stijgen
Uit onderzoek van de Inspectie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid blijft het aantal doden in de bouw stijgen. In 2017 kwamen er 20 mensen om het leven door bouwwerkzaamheden. Vergeleken met het aantal doden in 2015, is dit aantal meer dan verdubbeld! Nu is en blijft de bouw natuurlijk een risicovolle sector, maar hoe gaan we deze stijgende lijn stopzetten?

Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
Door de toenemende complexiteit in de bouw, is herziening van het huidige stelsel van kwaliteitsborging noodzakelijk. Het nieuwe wetsvoorstel kwaliteitsborging voor het bouwen versterkt niet alleen de positie van de particulier, maar ook die van de zakelijke bouwconsument. Bij de oplevering van een bouwwerk moet de aannemer kunnen aantonen dat hij aan deze nieuwe regelgeving voldoet. Ook moet de aannemer de klant informeren over de manier waarop risico’s in geval van nalatigheid, of tegen schade na oplevering, zijn afgedekt. Dit om de alsmaar groeiende risico’s in deze sector, zowel tijdens als na de bouw, zoveel mogelijk te beperken.

shutterstock 146143418 Bouw |  | De bouwsector groeit, maar het aantal (dodelijke) ongevallen ook! | Infoland

Het belang van incident management
Dit nieuwe wetsvoorstel houdt zowel voor de aannemer als de afnemer een vinger aan de pols wanneer het gaat om risicomanagement. Natuurlijk is het probleem hiermee niet opgelost, maar de focus op het managen van incidenten is nog nooit zo hoog geweest. Niet zo gek dus dat slimme oplossingen voor incident management in de hele sector met open armen worden ontvangen. Waar vele organisaties in de bouw in beginsel gebruik maakten van één specifiek meldingsdocument, gaan steeds meer organisaties op zoek naar een oplossing waarmee ze incident management op strategisch niveau kunnen aanpakken. Zo ook CRH (Structural Concrete Belgium). Zij wilden niet alleen een toekomst met minder administratielast, maar vooral met minder incidenten. En met succes! Sinds zij werken met een incident management systeem, hebben zij minder administratielast en is het aantal incidenten drastisch teruggedrongen.

Voorkomen is beter dan genezen
Technologische oplossingen kunnen ervoor zorgen dat men van gemaakte fouten kan leren. Het werk veiliger maken is namelijk niet alleen een kwestie van het invoeren van regels, zo stelt deskundige Tanja Traag van het CBS. ‘’Mensen moeten ook wennen aan een nieuwe manier van handelen en het aanspreken van collega’s als iets niet volgens de regels gebeurt.” Door meldingen te maken en hier vervolgens verbeteracties aan te  koppelen, kunnen incidenten in de toekomst ook daadwerkelijk voorkomen worden. Op deze manier verbetert men niet alleen de veiligheid binnen de organisatie, maar ook de grip op de kwaliteit. Een kans om de stijgende lijn van (dodelijke) ongevallen in de bouw, eindelijk stop te zetten. Want voorkomen is nog altijd beter dan genezen.

Benieuwd hoe jij als organisatie in de bouwsector een veilige werkomgeving kunt creëren? Lees dan het stuk Kwaliteitsmanagement in de bouwsector

Dit vind je wellicht ook interessant:

Uitg. afb. Three Lines |  | Three lines of defense is voortaan Three lines | Infoland
18 januari 2021/door Silvie van de Haterd

Three lines of defense is voortaan Three lines

uitg. afb. trends 2021 |  | Top 5 IT trends in 2021 | Infoland
4 januari 2021/door Silvie van de Haterd

Top 5 IT trends in 2021

Uitg. afb interview 20 jaar Infoland |  | (Ruim) 20 jaar Infoland, tijd voor nieuwe stappen! | Infoland
21 december 2020/door Silvie van de Haterd

(Ruim) 20 jaar Infoland, tijd voor nieuwe stappen!

Kwaliteitsmanagement digitaliseren
7 december 2020/door Silvie van de Haterd

Kwaliteitsmanagement digitaliseren: het is nu de tijd

Veilig werken met VCA
23 november 2020/door Silvie van de Haterd

Veilig blijven werken met VCA in een digitaal tijdperk

Contact

Infoland Veldhoven
De Run 6801
5504 DW Veldhoven

+31 (0)40 848 58 68
steluwvraag@infoland.nl

   

Bedrijf

Vacatures
Nieuwsbrief
Evenementen
Infoland community

Privacy verklaring

Recente berichten

  • Three lines of defense is voortaan Three lines
  • Top 5 IT trends in 2021
  • (Ruim) 20 jaar Infoland, tijd voor nieuwe stappen!
© Infoland B.V. 1998-2020
Incident management: 4 tips om veiliger te werken Dashboard voor incident management Uitgelichte afbeelding Excel |  | Ga jij voor kwaliteit? Neem afscheid van Excel! | Infoland Ga jij voor kwaliteit? Neem afscheid van Excel!
Scroll naar bovenzijde