De healthcare sector in Dubai; wat kunnen we daarvan leren?
Maandag 18 maart 2019 | Leestijd: 4 minuten
Tijdens ons bezoek aan ARAB Health, één van de grootste healthcare events in de Emiraten, werd het verschil al snel duidelijk. Geld, de overheid en status zijn drie belangrijke elementen die kenmerkend zijn voor de healthcare sector in het Midden-Oosten. Drie dagen lang zijn wij ondergedompeld in een wereld van extremen. In gesprek met Nederlandse expats, internationale afgevaardigden en vele Arabische specialisten in witte kandora’s, hebben wij een spoedcursus health-care in de Emiraten gekregen. Onze voornaamste lessen delen we graag met jullie.
Ziekenhuizen met suites en evenementruimtes
Gedrapeerde gordijnen, een King-size bed, een kroonluchter aan het platfond en voldoende plek voor een gezin van vier om een gezellig dagje spelletjes te spelen aan de salontafel. Nee, we beschrijven hier niet een kamer van het Caesars Palace Hotel in Las Vegas maar een ziekenhuiskamer in het Royale Hayat Hospital te Kuwait. Ziek zijn in dit private ziekenhuis is nog net geen feestje. Althans… ze hebben een evenementenruimte in dit ziekenhuis waar je een groot feest kunt geven na de geboorte van je zoon of dochter. Compleet met catering en (live-)muziek. Mr. Dennis Joseph, Quality Director van het ziekenhuis, is dan ook duidelijk over wat vrouwen tijdens de huwelijksnacht aan hun echtgenoot vragen: “Schat, wil je me één ding beloven? Dat als ik zwanger ben, ik dan mag bevallen in het Royale Hayat Hospital?”.
Het beeld dat we schetsen geldt natuurlijk niet voor ieder ziekenhuis of kliniek in de regio. Geld is namelijk niet voor iedereen zo’n vanzelfsprekendheid en de zorg in Dubai kent allerlei uiterste. De upside is dat iedere werknemer de ziektekosten betaald krijgt door zijn/haar werkgever. Afhankelijk van je functie zijn de vergoedingen zeer uiteenlopend. De zorgverzekeraars zijn echter niet zuinig. Ben je zwanger dan krijg je bij ieder bezoek gewoon een echo; omdat het kan! Toch krijgt een bouwvakker aanzienlijk andere zorg dan een IT’er, manager of directeur. Maar, is al deze luxe aan de voorkant een garantie voor kwalitatieve zorg aan de achterkant? Het antwoord is nee. Geen van de Nederlandse expats die we spraken, zou in Dubai in het ziekenhuis (of een kliniek) willen liggen. Medical trafficing, of medical vacationing zoals ze dat hier noemen, is vooral populair in Afrika en Azië. Europeanen geven de voorkeur aan zorg in eigen land.
Niets is wat het lijkt
JCI, Qmentum en een set richtlijnen vanuit de Dubai Health Authority, borgen de kwaliteit in de ziekenhuizen. Toch is Dr. Nashat Nafouri van het Saudi Quality Council duidelijk over accreditaties en de realiteit. “Het nadeel van een accreditatie is dat je hem WEL of NIET haalt. Wat ik mis is het verschil tussen een situatie waarbij je als instelling met de hakken over de sloot je accreditatie haalt versus een situatie waarbij je een dikke 9 haalt. Daarnaast moet accreditatie meer zijn dan een eenmalige exercitie; iets wat het nu nog onvoldoende is.” Tijdens zijn pleidooi vraagt Nafouri hoeveel van de 250 aanwezige kwaliteitsfunctionarissen fulltime bezig zijn met patiëntveiligheid en kwaliteit. Het antwoord: een handjevol. Tijdens zijn conclusie zet hij kracht bij door de volgende illustratie te delen:
Aan de voorkant ziet het er mooi uit, maar aan de achterkant valt nog veel te verbeteren. Vooral qua logistiek proces, staffing en het leren van gemaakte fouten, zijn nog stappen te maken. Geld blijkt vaak een oplossing bij problemen en er wordt onvoldoende gezocht naar de reden achter incidenten. Hier liggen dus grote kansen. Dit blijkt ook uit onze kennismaking met een afgevaardigde van de Dubai Health Authority. “We moeten echt nog stappen maken ten aanzien van (kosten)efficiënt werken. We doen nu nog veel op papier; digitalisering is de toekomst.” Dit is ook het beeld van Paula Wilson, CEO van JCI, een accrediterende instantie uit de USA. “Technologische oplossingen bieden veel toekomst in Quality Management en Patient Safety,” aldus Wilson.
Patient Safety & Quality Management nog in de kinderschoenen
Het is te merken dat ze niet stilzitten in Dubai. Een zaal met 250 afgevaardigden laat zien dat het onderwerp Patient Safety & Quality Management aandacht heeft. Waar we in Nederland en België in de modus zitten dat we leren van gemaakte fouten, liggen in de Emiraten de uitdaging nog op andere vlakken. Engagement van patiënten, change management binnen het ziekenhuis en leiderschap binnen de hiërarchische Arabische cultuur, zijn drie thema’s die tijdens het evenement veelvuldig aan bod kwamen.
De toekomst voor de Emiraten is echter veelbelovend. Op steeds meer levels is men zich bewust van het feit dat zaken slimmer en efficiënter kunnen. De DHA, het Ministerie van Health, JCI en Canada Accreditation steken hier allen de nodige tijd en energie in om te ondersteunen. Aangevuld met de hoge mate van persoonlijke aandacht (en luxe) heerst er een mooie visie; in het ziekenhuis moeten mensen zich thuis voelen en niet als ‘nummer’ in een kamer worden gepropt met twee of drie andere patiënten. Ons beeld is dat vanuit dit gedachtengoed de Emiraten de komende jaren écht stappen kunnen gaan maken. Als hub naar de rest van het Midden-Oosten, is Dubai bij uitstek de plek om te beginnen. Randvoorwaarde is wel dat het bewustzijn verder moet doordringen; geld is niet de juiste oplossing. Zelf hebben we altijd ervaren dat teveel geld de creativiteit van mensen in de weg kan staan. Slim en efficiënt werken wordt juist bevordert wanneer mensen beperkte middelen ter beschikking krijgen. In combinatie met hun huidige visie kunnen de Emiraten in dat geval een onderscheidende positie innemen. Of en wanneer dit realiteit wordt, blijft een groot vraagteken.