Chat with us, powered by LiveChat

Wat is een workflow en wat kan ik ermee?

Een workflow (werkstroom) is een logische volgorde van activiteiten die worden uitgevoerd om een, van te voren gedefinieerde, uitkomst te verkrijgen. Neem het update-proces van een document. De workflow start bij de auteur, wordt opgevolgd door een externe reviewer, goedgekeurd door een documenteigenaar en van een leesbevestiging voorzien voor de benodigde doelgroep. Deze simpele set aan stappen is cruciaal bij effectief document management. Maar ook op andere manieren kun je workflows herkennen. Denk bijvoorbeeld aan bedrijfsprocessen, klachtenafhandeling, het verloop van een order etc. Door deze werkstroom op te delen in sub activiteiten, kunnen afdelingen/personen in de juiste volgorde taken uitvoeren. Een procesmanagementsysteem kan jou helpen bij het beheren van deze workflows. Zo zorg je ervoor dat de juiste informatie, volgens de regels van jouw organisatie, op inzichtelijke en efficiënte wijze van de ene persoon naar de andere persoon komt. Om ervoor te zorgen dat de activiteiten tijdig worden uitgevoerd, kunnen medewerkers vanuit het systeem automatische herinneringen ontvangen. Zo wordt de kwaliteit van het betreffende proces continu gewaarborgd en kun je eenvoudig de status en voortgang meten in overzichtelijke dashboards.