Wat zijn bedrijfsprocessen?

Een bedrijfsproces is een verzameling samenhangende activiteiten die gericht zijn op een klant en afgestemd zijn op organisatiedoelen. (M.A. Mittelmeijer, 2014). Of je nu een restaurant bent of een groot logistiek concern, elk bedrijf heeft te maken met processen. Deze processen bestaan uit een aantal stappen die op elkaar aansluiten. Van het moment dat een order binnenkomt, tot het moment dat het bij de klant wordt afgeleverd. Het optimaliseren hiervan draagt vooral bij aan het behalen van doelstellingen rondom kwaliteitsmanagement, risicobeheer en compliance. In de praktijk worden ze onderverdeeld in primaire, sturende en ondersteunende processen. Primaire processen, ook wel operationele processen genoemd, zijn alle processen die nodig zijn voor de productie van het product of het realiseren van de dienst. Deze activiteiten dragen direct bij aan het resultaat voor de klant, en dus de uitkomst. Sturende processen zijn, zoals de naam al doet vermoeden, alle activiteiten die nodig zijn om het productieproces goed te kunnen managen en sturen. Ondersteunende processen zijn alle activiteiten die nodig zijn om het primaire proces uit te kunnen voeren. Om processen zo efficiënt en effectief te laten verlopen, is het belangrijk om continu bezig te zijn met procesoptimalisatie. Dit stelt jou in staat om te verbeteren en in te springen wanneer het dreigt mis te gaan. Om het overzicht van een proces te houden en inzichten te krijgen is het belangrijk om van de processen een procesflow uit te werken. Hierin kun je precies zien hoe het verloopt en waar risico’s en kansen liggen om de kwaliteit te verbeteren en doorlooptijden te verkorten.